Tilbagegang i landingerne fra Skagerrak

Der er landet færre jomfruhummer og rejer, men flere torsk og rødspætter

Arkivfoto

De danske fiskere har landet færre fisk og skaldyr fra Skagerrak i første halvår af 2024 end de gjorde i første halvår af 2023.

I årets første seks måneder har fiskerne landet 6.560 ton mod 10.245 ton sidste år.

En væsentlig del af forklaringen er, at der i år stort set ikke er fisket tobis i Skagerrak. Dertil kommer, at der er landet færre jomfruhummer og dybvandsrejer.

Til gengæld er der fremgang i landingerne af blandt andet torsk og rødspætter.

Landingsværdien for fisk og skaldyr fra Skagerrak var i første halvår på 218 millioner kroner mod 276 millioner kroner sidste år.

Årelangt forskningsprojekt på DTU Aqua skal give ny viden om trawlfrie områder

Over de næste 12 år undersøger DTU Aqua hvilke effekter, de nye trawlfri områder har på havmiljøet. Projektleder Helle Torp Christensen kalder projektet en...

Årelangt forskningsprojekt på DTU Aqua skal give ny viden om trawlfrie områder

Over de næste 12 år undersøger DTU Aqua hvilke effekter, de nye trawlfri områder har...