Gammel delikatesse på banen igen

Gammeldags modnede sild vinder indpas på restauranter samt i supermarkederne

Siden middelalderen har man i Danmark produceret gammeldags modnede sild. Det er dog en fremstillingsmetode, der de senere år har været på retur til fordel for de eddikemodnede sild. 

Restaurationsbranchens nye fokus på smørrebrød, gode råvarer og kvalitet har dog ændret på det. Det skriver Tenax Sild i en pressemeddelelse. 

I 2019 solgte Lykkeberg 1899 omkring 620.000 glas gammeldags modnede sild. I 2021 var antallet mere end fordoblet til 1,3 mio. glas. Dertil kommer et større antal glas, som Tenax Sild producerer og sælger under supermarkedskædernes egne mærker.

– Vi producerer begge typer, men jeg er oprigtigt glad for den øgede interesse for de gammeldags modnede sild, for den fremstillingsmetode er en stor del af vores gastronomiske kulturarv, siger Anette Ladefoged, der er adm. direktør i Tenax Sild, der også omfatter brandet Lykkeberg 1899.

Ansøgningsrunde om fiskeri af fladfisk i Tyskland er nu åben

Fiskerfartøjer, der er indregistreret i Danmark, kan nu søge om adgang til erhvervsmæssigt fiskeri af anden fladfisk end rødspætter i tysk farvand i Østersøen...

Ansøgningsrunde om fiskeri af fladfisk i Tyskland er nu åben

Fiskerfartøjer, der er indregistreret i Danmark, kan nu søge om adgang til erhvervsmæssigt fiskeri af...