Muslingedirektør: Skal min virksomhed fortsætte eller lukkes?

Poul Kærgaard, indehaver af Vilsund Blue, har skrevet et åbent brev til miljøministeren og ministeren for den grønne trepart

Kære Magnus Heunicke og Jeppe Bruus,

Jeg befinder mig ved en skillevej, og jeg er nødt til at beslutte, om min virksomhed skal fortsætte eller lukkes.

Jeg startede min virksomhed i 1986, hvor vi forarbejder muslinger og sælger dem til hele verden. Dengang var der fire andre virksomheder i Danmark, men i dag er vi den eneste tilbage, der producerer, hvad vi gør, og desværre kører vi nu kun på 30% af vores kapacitet.

Tilbagegangen skyldes en reduktion i råvaretilgangen, som er et resultat af forfejlet miljøpolitik, kraftigt påvirket af emotionelle og useriøse kampagner fra Danmarks Naturfredningsforening.

Derudover er Miljøministeriets ensidige rådgivning fra Aarhus Universitet et stort problem. Hverken ministeriet eller Aarhus Universitet respekterer DTU Aqua, som har en betydelig tilstedeværelse inden for forskning og rådgivning på området.

I mange år har der eksisteret et muslingeudvalg for at sikre et bæredygtigt fiskeri, men Miljøministeriet rådfører sig ikke med dette udvalg, når vigtig lovgivning kan påvirke fiskeriet. For eksempel er der ingen ordentlighed i den seneste fortolkning af Vandplan 3, hvilket nok lukker erhvervet.

I årenes løb er fiskevande blevet taget ud af drift for miljøets skyld, uden hensyntagen til den enorme positive effekt muslinger har på vandkvaliteten. Vores erhverv er nævnt i den nye rapport fra Fiskerikommissionen som en sektor, der kan understøtte lokalsamfund, men dette tages heller ikke i betragtning af Miljøministeriet.

Vi har i virksomheden i mange år forsøgt at opstille en fremtidig strategi, som enhver virksomhed gør, men det er fuldstændig umuligt med denne lemfældige og uordentlige ageren fra Danmarks Naturfredningsforening og Miljøministeriet.

Hvordan skal min virksomhed og vores branche overleve under disse forudsætninger. Vi er et så lille erhverv, at vi ikke kan tage til genmæle mod Miljøministeriet og Danmarks Naturfredningsforening. Vi bliver “kørt over”! Taberne i dette bliver vandkvaliteten, fiskerne, industrien, arbejdspladser, lokalsamfund og eksporten.

Vores markedsandel bliver i stedet overtaget af produktion af muslinger fra Chile, hvor varerne fragtes til Europa, med miljøet som den store taber.

Vil I inden 2-3 uger svare på dette spørgsmål:

Vil I lukke erhvervet og kompensere os, eller vil I give os den nødvendige råvaretilgang, så vi kan overleve?