Venstre: Vi sikrede skrotning af uduelig trawlrapport

Der skal fortsat være et godt og effektivt dansk fiskeri, skriver Venstres miljø- og fødevareordfører i et debatindlæg

Erling Bonnesen. Arkivfoto

Jeg er glad for og tilfreds med, at den uduelige og stærkt kritiserede rapport om bundtrawl fra Århus Universitet er blevet skrottet og ikke skal indgå i det videre arbejde med fremtidens fiskeripolitik.

Jeg kan ikke referere detaljeret fra interne møder, men bekræfte, at emnet blev drøftet på vores interne regeringsordførermøde for regeringens miljøordførere for regeringspartierne d. 27. august med miljøministeren og her var der enighed om, at rapporten skulle udgå af arbejdet. Miljøministeren har så efterfølgende effektueret på det. Helt efter bogen.

Vi skal nu snart i gang med at drøfte fremtidens fiskeripolitik. Det sker i høj grad på baggrund af initiativ af Venstre med bred politisk opbakning. Det er jeg glad for og jeg ser frem til de kommende fiskeriforhandlinger, som på regeringens vegne bliver forankret hos fødevare- og fiskeriministeren.

Jeg har noterer mig at enkelte bevidst i debatten udtrykker uklare meldinger om disse spørgsmål, som jeg hermed gerne vil afvise og klarlægge.

Venstre vil fiskeriet og Venstre leverer resultater i regeringen.

Der skal fortsat være et godt og effektivt dansk fiskeri med fokus på at forsyne både i hjemmemarkedet og til export, selvfølgelig i balance med at vi også passer godt på havmiljøet.