Stor opbakning til dagens generalforsamling i Thyborøn

Trods åbenlyse udfordringer er der stadig positive ting at fokusere på i Thyborøn

I morgen er det præcist et år siden, at Alfred Fisker Hansen blev valgt som ny formand hos Thyborøn Havns Fiskeriforening. Og blot få dage efter, at Alfred Fisker Hansen overtog denne post, satte Covid-19 pandemien for alvor sit præg på Danmark.

Et stramt tag, som Danmark endnu ikke er sluppet fri af. Og det bar dagens digitale generalforsamling hos Thyborøn Havns Fiskeriforening også præg af.

– Desværre har coronaen ikke sluppet sit tag i verden endnu, så derfor denne utraditionelle måde, lød det indledningsvist fra Alfred Fisker Hansen, der dog formåede at se lidt positivt på det hele, da han bød deltagerne velkommen til den første generalforsamling med ham bag roret:

– Der skal ikke herske tvivl om, at vi hellere havde set jer til en frokost her i Thyborøn. Det er træls situation, vi er i; men vi får det jo også til at fungere – Og måske kan vi endda lære noget nyt!

Et år med udfordringer

Og en optimistisk tilgang til tingene, og evnen til at se konstruktivt og løsningsorienteret på udfordringer, har Alfred Fisker Hansen i den grad haft brug for gennem det seneste år. For lad os bare slå fast med det samme, at formandens første beretning langt fra var den jubelsang, man kunne have ønsket sig.

2020, og jo særligt også det første kvartal af 2021, har været en ekstremt udfordrende tid for dansk fiskeri. Og Thyborøn er ingen undtagelse.
I foråret var fiskepriserne meget tæt på et kollapse i en periode over næsten 14 dage. Kvoterne lod sig meget tilbage at ønske, og med en Brexit-aftale, der betød, at det demersale fiskeri måtte betale en urimelig høj pris, falder 2020 ind i samlingen af år, der bedst beskrives som et “trælst” år for fiskerne i Thyborøn. Og de der trådte ind i det nye år med forventningen om, at det ikke kunne blive værre, blev faktisk slemt skuffede.

Forhandlingerne mellem Norge, EU og Storbritanien har nu i godt og vel to måneder, spændt ben for fiskerne og givet anledning til dårlig nattesøvn.

Vi skal ikke grave os ned i et hul

Men der er dog også positive ting at fokusere på. Og det er værd at frehæve. Alfred Fisker Hansen påpegede, at det er nødvendigt, at fiskeriet ikke graver sig selv ned i et hul. Trods det faktum, at Corona fik priserne til at kollapse i foråret, så har 2020 faktisk været et ganske godt år prismæssigt for fiskerne i Thyborøn.

Yderligere er der kommet tre nybygninger til i Thyborøn Havn i 2020, og i starten af 2021 har Thyborøn Havn fået sin hidtil yngste fiskeskipper. Alfred Fisker Hansen forventer selv, at hans nybygning er klar til fiskeri i april. Og oven i hatten har generationsskifteselskabet lånt alle pengene ud. Og det er faktisk lidt af et luksusproblem, og det giver anledning til optimisme, at så mange unge har lyst til at investere i fiskeriet, trods de massive udfordringer der hersker.

Alfred Fisker Hansen fremhævede da også, at det er et sundhedstegn for den vestjyske fiskeriforening, at så mange engagerer sig i foreningen, og bakker op om foreningens arbejde. Den digitale udgave af generalforsamlingen var velbesøgt, og det i sig selv er også en succes.

– Jeg er faktisk stolt over, at så mange prioriterer at deltage og bakker op om vores forening, og det skal I have en stor tak for, lød det afslutningsvist fra Alfred Fisker Hansen.

Biolog: Ålegræs alene kan ikke redde havet

Har man oversolgt idéen om ålegræs som redningsplanke? Ja, lyder svaret fra en biolog, der opfordrer til at få styr på udledningen af næringsstoffer

Biolog: Ålegræs alene kan ikke redde havet