Prisen på fiskernes dieselolie er nu tilbage på niveauet fra før krigen i Ukraine.
For tiden betaler fiskerne knap fem kroner for en liter marinediesel.
Det var også prisen tilbage i januar 2022, før Putin besluttede at invadere nabolandet.
Krigen i Ukraine fik prisen på dieselolie til at gå amok, og i juni toppede prisen med cirka 9 kroner per liter.
I løbet af efteråret 2022 faldt prisen noget tilbage, og prisfaldet er altså fortsat ind i 2023.
CO2-afgiften
Forud for krigen i Ukraine var der gået et år, hvor prisen på marinediesel var steget fra under 3 kroner til de cirka 5 kroner, som den kostede, da krigen brød ud.
Vi kommer formentlig aldrig tilbage på det niveau, for fra 2025 indføres den CO2-afgift, som regeringen stædigt holder fast i, selv om den blankt erkender, at afgiften ikke får den ønskede effekt.
For som regeringen selv formulerer det i aftaleteksten:
– Fiskerierhvervet står i en særligt udsat situation på baggrund af andre faktorer end selve CO2-afgiften. Samtidig har erhvervet få muligheder for at omstille sig. Det betyder, at en høj CO2-afgift primært skønnes at resultere i produktionsnedgang og grænsehandel – og ikke omstilling.
2 kroner dyrere
Den præcise udformning af fiskernes CO2-afgift er endnu ikke besluttet, men det er forventningen, at afgiften vil gøre marinediesel 2 kroner dyrere per liter.
Det er også forventningen, at der vil ske en løbende indfasning af afgiften fra 2025 frem mod 2030.
Ifølge en rapport fra Implement Consulting Group vil CO2-afgiften medføre, at cirka en tredjedel af dansk fiskeri ikke længere vil være rentabelt.
De danske fiskere har i forvejen reduceret deres CO2-forbrug med 62 procent siden 1990.