Baltisk værft skal bygge de nye redningsbåde

Nu nærmer det sig for alvor, at byggeriet af nye redningsbåde til Hirtshals, Hanstholm, Thyborøn, Hvide Sande og Esbjerg kan gå i gang

Foto: Fiskeri Tidende

Det bliver det estiske skibsværft Baltic Work Boats, der skal bygge de nye redningsbåde til redningsstationerne på den jyske vestkyst.

Det eneste, der mangler, for at byggeriet kan gå i gang, er, at Folketingets finansudvalg skal godkende et såkaldt aktstykke fra Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

– Jeg tør godt sige, at nu tror jeg på det. Min fornemmelse er i hvert fald, at vi ikke har været så tæt på før, som vi er nu, og det er rart, at vi endelig er kommet så langt. Vi glæder os rigtig meget til, at der kommer til at ske noget, siger Jens Sloth, der er stationsleder ved redningsstationen i Thyborøn og formand for Foreningen af Danske Redningsmænd.

Først Hanstholm

Der er ikke meldt noget ud om tidshorisonten for leveringen af de nye redningsbåde, men det er forventningen, at det vil ske i årene 2025-2028.
Der er heller ikke meldt noget ud om, i hvilken rækkefølge bådene vil blive leveret til de forskellige redningsstationer.

Et kvalificeret bud er dog, at den første af redningsbådene vil blive leveret til redningsstationen i Hanstholm, som har den ældste af de nuværende redningsbåde.

Redningsbåden i Hanstholm er mere end 40 år gammel, og den har kun én motor, én skrue og ét ror, selv om det i mange år har været standard, at en redningsbåd har to af hver slags.

Det er ligeledes et kvalificeret bud, at redningsstationen i Esbjerg bliver den sidste af de fem redningsstationer, der får en ny redningsbåd, fordi man her har den nyeste af de nuværende redningsbåde.

Foruden Hanstholm og Esbjerg er det redningsstationerne i Hirtshals, Thyborøn og Hvide Sande, der kan se frem til at få en ny redningsbåd.

Mere fart og topmoderne

– Det bliver godt at få nogle redningsbåde, som er fuldstændigt opdaterede. Som det er nu, bøvler vi med at skaffe reservedele. Vi kommer også til at få noget mere fart. Hvis vi tager Emile Robin i Hvide Sande og Martha Lerche i Thyborøn, så sejler de 11-12 knob. Med de nye både kommer vi op på 25 knob, siger Jens Sloth.

– Vi vil selvfølgelig ikke kunne sejle 25 knob i stormvejr, men der vil være situationer, hvor hjælpen når hurtigere frem, og det er ingen hemmelig, at som det er i dag, så står vi nogle gange og tripper, fordi vi synes, det går for langsomt, siger han.

De nye redningsbåde får desuden en større slæbekapacitet, flere hestekræfter, og de bliver topmoderne med varmesøgende kameraer, og hvad man ellers kan ønske sig af elektronisk udstyr.

– Støjforholdene om bord bliver også meget bedre, for de nye både skal leve op til de arbejdsmiljøkrav, der er i dag, og der bliver i det hele taget meget bedre forhold om bord. Som det er nu, skal to af folkene sidde på en bænk, og hvis vi er mere end fire mand ude, så skal den sidste stå op. Hvad angår sikkerheden, bliver de nye både selvoprettende, ligesom dem vi har i dag. Den del har man ikke slækket på, siger Jens Sloth.