Granly Diesel, som repræsenterer den amerikanske motorproducent Cummins, introducerer nu en ganske nyskabende motor, der både kan køre på diesel og metanol.
Denne nye dual fuel-løsning imødekommer et voksende behov for fleksibilitet, hvor ejere af fiskefartøjer kan vælge at skifte mellem traditionelle og nye grønne brændstoftyper.
– Markedet er ikke helt klar til at skifte over til metanol. Derfor er muligheden for at køre på både metanol og diesel en klar fordel for ejere af fiskefartøjer, forklarer Preben Vogt, direktør hos Granly Diesel.
En motor – to slags brændstof
Preben Vogt er derfor meget tilfreds med, at Granly Diesel, med Cummins i ryggen, kan arbejde målrettet på at tilbyde kunder motorer, der er parate til fremtidens miljøkrav, men som også kan operere effektivt med de eksisterende brændstoffer.
– Vi er klar, når markedet er klar. Indtil da tilbyder vi motorer, som kan fungere både med diesel og metanol, og som på sigt kan ombygges til at køre på ren metanol, siger Preben Vogt.
Ud over levering af nye dual fuel motorer, lancerer Cummins et fikst retrofit kit til deres eksisterende motorer. Dette kit gør det muligt for kunderne at ombygge en dieselmotor til at kunne køre på dual fuel – diesel og metanol – uden at fiskerne behøver at investere i en helt ny motor.
– Det giver kunderne friheden til at vælge den mest bæredygtige løsning, når markedet og infrastrukturen er klar til metanol. Vi tror på, at denne fleksibilitet vil være nøglen til fremtiden, fordi det giver ejere af fartøjer mulighed for en gradvis overgang til metanol, siger Preben Vogt.
Overgangsperiode med HVO Fuel
Mens metanol stadig er på vej ind på markedet, har Granly Diesel og Cummins også fokus på HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) som en overgangsløsning. HVO er en avanceret biobaseret diesel, der kan reducere CO2-udledningen markant.
– Hvis man bruger den certificerede HVO, kan man reducere CO2-udslippet med op til 90 procent, påpeger Preben Vogt. Han tilføjer, at denne type brændstof giver Granly Diesels kunder mulighed for at tage et grønt skridt allerede nu, uden at skifte motorer eller teknologi.
En ulempe ved HVO-diesel er dog, at den er markant dyrere end traditionel diesel. En af de største udfordringer for omstillingen til metanol – eller andre grønne brændstoffer – er, ifølge Preben Vogt, infrastrukturen. Der er stadig store huller i forsyningskæden, og produktionen af vedvarende energi er ikke tilstrækkelig til at understøtte en bred implementering af metanol og brint.
– Markedet er helt oppe at køre over de nye muligheder, men infrastrukturen halter ganske enkelt bagefter. Vi kan ikke levere grøn strøm nok, og derfor er mange projekter udskudt eller sat på pause. Derfor er al snak om en hurtig omstilling ikke realistisk funderet, påpeger Preben Vogt.
Han understreger, at den nødvendige overgangsperiode til alternative brændstoffer vil kræve investeringer i vedvarende energikilder som f.eks. vindmøller og solenergi. Uden disse er det svært at sikre en stabil og pålidelig forsyning af de nye brændstoftyper.
Fokus på sikkerhed
Overgangen til nye brændstoffer som metanol kræver også fokus på sikkerhed og teknologi. Metanol er brandfarligt og kræver avanceret udstyr og sikkerhedsforanstaltninger. Granly Diesel har derfor stort fokus på at sikre, at de teknologiske løsninger lever op til de højeste sikkerhedsstandarder.
Et alternativ til metanol er ammoniak, som derimod er yderst giftigt. Men ifølge Preben Vogt er skriften på væggen meget klar. De grønne brændstoffer vil blive en realitet. Spørgsmålet er bare hvornår – og hvor hurtigt omstillingen kommer til at foregå.
Sikkert er det dog, at kombinationen af fleksible og bæredygtige løsninger gør, at Granly Diesel ser frem mod en fremtid, hvor grøn energi er normen.
– Vi tror på, at vi med vores partnerskab med Cummins kan være med til at forme fremtidens motorer og brændstofløsninger på en måde, der er både realistisk og bæredygtig, afslutter Preben Vogt.