Kamera: Der er brug for afklaring

Vi har taget temperaturen på det meget omdiskuterede kameraprojekt. Hvad er status egentlig her ved årets udgang?

– De første fartøjer har haft besøg af kontrollen med henblik på at få udarbejdet en fartøjsplan, fortæller Jacob Handrup fra Danmarks Fiskeriforening, der selv har været til stede, når kontrollen har været ombord på skibene for at udarbejde en fartøjsplan.

Han fortæller, at arbejdet med udarbejdelsen af fartøjsplanerne bærer præg af en god dialog mellem kontrol og fiskerne:

– Der er grundlæggende en god tone, og jeg oplever, at kontrollen er meget løsningsorienteret, de lytter, og de forsøger at medvirke til, at fiskeren får nogle løsninger, der påvirker ham og hans fiskeri mindst muligt i arbejdsdagen, fortæller Jacob Handrup.

På den front er der altså kun positivt at berette. Men med det sagt så er der stadig store frustrationer at spore. For fiskerne kan ikke få afklaring på, hvad de egentlig går ind til.  

Betingelserne for projektet er endnu ikke blevet defineret på skrift. Og det betyder, at de fiskere, der har meldt sig til at deltage, endnu ikke har fået afklaring på, hvordan projektet vil påvirke deres fiskeri. Får de tildelt forsøgskvoter, som de er blev stillet i udsigt med forståelsespapiret? Skal kameraet filme 24/7? Og kan de blive en del af et forsøgsfiskeri i lukkede områder?
Spørgsmålene er mange, men svarene mangler. Og før svarene er der, bliver det svært at komme videre med projektet.

 

Fartøjsplaner er ikke lig med accept

Indtil nu har tre fartøjer fået udarbejdet en fartøjsplan med henblik på installation af kamera. Der er tale om fartøjer fra Grenå, Bønnerup og Gilleleje. De nordjyske fartøjer, har grundet nedlukning endnu ikke fået udarbejdet fartøjsplan, men det forventes, at dette arbejde vil blive sat i gang, nu hvor Nordjylland er blevet genåbnet.

Jacob Handrup opfordrer alle fiskere, der har meldt sig til projektet, til at få udarbejdet en fartøjsplan, også selvom rammerne for projektet endnu ikke er på plads:

– Jeg vil gerne opfordre til, at fiskerne deltager positivt i arbejdet med at få udarbejdet en fartøjsplan for deres skib, selvom der stadig mangler afklaring på en række spørgsmål. At man får udarbejdet én fartøjsplan, er ikke ensbetydende med, at man forpligter sig til at deltage i projektet, lyder det fra Jacob Handrup.

Han påpeger, at først når betingelserne for projektet er beskrevet, skal de deltagende fiskere tage stilling til, om de kan se sig selv i det.

 

Rammerne skal på plads

Claus Hjørne Pedersen, formand for Strandby fiskeriforening, fortæller, at han sagtens kan forstå, hvis flere af de fiskere, der har meldt sig til projektet, er begyndt at tøve. For det er nødvendigt, at der kommer nogle helt klare retningslinjer fra styrelsen, der beskriver rammerne for projektet, så fiskerne ved hvad de går ind til:

– For at vi kan komme videre med det her projekt, så er det nødvendigt, at der kommer nogle konkrete betingelser på skrift fra styrelsen. Vi har opfyldt vores del af aftalen, vi har fundet nogle fiskere, som gerne vil deltage i det her projekt, men hvis vi skal videre herfra, så bliver styrelsen nødt til at definere nogle klare rammer for projektet. Fiskerne skal selvfølgelig vide, hvad de siger ja til, og de skal også have den gulerod, som de er blevet lovet ifølge det fælles forståelsespapir, lyder det fra Claus Hjørne Pedersen.

Han opfordrer derfor styrelsen til hurtigst muligt får sat gang i et afklaringsarbejde, så rammerne kan komme på plads. For før fiskerne kan læse betingelserne for projektet sort på hvidt, bliver det meget svært at sikre deres deltagelse i projektet.

Skagen Havn nærmer sig markant CO2-reduktion

I 2023 satte Skagen Havn gang i tre centrale initiativer, som alle bidrog til at mindske CO2-udledningen

Skagen Havn nærmer sig markant CO2-reduktion

I 2023 satte Skagen Havn gang i tre centrale initiativer, som alle bidrog til at...