Fiskesalg: Begrænsninger giver plads til kreative løsninger

Heidi Bech Rønn har på kort tid skabt en god forretning ved at sælge frisk fisk fra hendes fiskebil
af Helle Kristensen
19 jun 2020

Heidi Bech Rønn er alene om at passe sine to små børn, når gemalen Kristian Rønn er på havet for at fiske. Men trods de åbenlyse begrænsninger det medfører, har Heidi alligevel valgt at kaste sig ud i et eventyr som selvstændig fiskehandler. For det handler om at se muligheder frem for begrænsninger. 

- Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at det ville være meget nemmere at sende en SMS til en arbejdsgiver, når ungerne er syge og livet spænder ben, for vi er da lidt låst i de perioder, hvor Kristian er ude og sejle, fortæller Heidi Bech Rønn.

Men den nemme løsning er sjælden den bedste løsning, og Heidi Bech Rønn har ikke et øjeblik fortrudt, at hun tog springet og investerede i en fiskebil:

- Det er da hårdt i perioder, men jeg ville ikke undvære det for noget i verden. Den frihed, der følger med, når man selv kan fastlægge sine arbejdstider fra uge til uge, den er virkelig guld værd for mig. Det betyder, at jeg stadig kan afse tid til at gøre de ting, der gør mig glad. Og sidst men ikke mindst, så finder jeg en enorm stor motivation i at arbejde for mig selv og vide, at det er mig, der høster overskuddet, når forretningen går godt, og jeg lykkes med nye tiltag, fortæller Heidi Bech Rønn.

Det giver mening at sælge fisken ved dagligvarebutikken, hvor kunderne alligevel køber ind, for på den måde bliver det nemmere for kunderne at tænke fisk ind i madplanen.

Nemt at spise fisk
Heidi Bech Rønn overtog fiskebilen i november 2019. De første par måneder bar præg af, at hun skulle lære sine kunder at kende. Hvad købte de? Hvor meget købte de? Og hvor tit købte de? Efterhånden har hun knækket koden, og nu hun holder ikke alene fast i den eksisterende kundekreds, hun udvider også stille og roligt kundekredsen. For danskerne vil gerne spise fisk, og på trods af at hendes fiskebil har en begrænset størrelse, er der variation i hendes sortiment, og hun har også held til at introducere sine kunder for nye arter.
- Jeg skal faktisk være ærlig og sige, at jeg i starten var lidt skeptisk for, hvorvidt kunderne var villige til at købe andet en torsk og rødspætte. Men jeg er virkelig blevet positivt overrasket. Jeg har en blandet kundeskare, både unge og gamle, og jeg kører i både øst-, midt- og vestjylland. Fælles for størstedelen af mine kunder er, at de gerne vil have så meget for pengene som muligt. Derfor prøver jeg også at tænke i nye baner, og det har mine kunder taget godt imod, fortæller Heidi Bech Rønn.

Hun har bl.a. lavet tørfisk af skelbrosme (de gik som varmt brød), hun har med stor succes solgt rokkevinger, og på hendes faste ture til Randers har hun introduceret en økonomikasse. Her pakker hun fisk, så der er til 8 måltider i en kasse, og hun står selv for at udvikle de opskrifter, der følger med kasserne. For det skal være nemt og billigt at spise fisk. Alt i alt – er hun kommet godt fra start. Men der er stadig plads til at udvikle på forretningen.

Kunderne vil gerne prøve nye ting af, så Heidi har med stor succes udvide det faste sortiment af fisk.

Muligheder for vækst
Med tiden håber Heidi, at hendes forretning kan udvides, og hun drømmer også om, at udvide med endnu en bil. Men det er vigtigt, at hendes forretning vokser i et tempo, hvor hun selv kan følge med. 

- Det allervigtigste for mig er at sikre et setup, som jeg selv kan overskue, og hvor jeg ikke bliver afhængig af andre eller bliver for fastlås. Fleksibiliteten er det vigtigste for mig. Med fiskebilen er der masser af muligheder for at udvide forretningen med tiltag, der stadig kan passe ind i netop min hverdag. Jeg nyder at skabe mit eget, og jeg er glad hver morgen, når jeg møder på arbejde. Det vil jeg ikke bytte for noget i verden, understreger Heidi Bech Rønn:

- I mit tilfælde har det handlet meget om at tænke kreativt, ud fra de rammer der nu engang er. Både når det handler om, at vores families hverdag skal fungere, men også i forhold til at give mine kunder en god oplevelse, og tilbyde dem løsninger, som de kan overskue. For mine kunder betyder prisen meget. De vil have kvalitet til en god pris – og ikke nødvendigvis i store mængder. Derfor har jeg altid et fast sortiment i bilen til faste priser. På den måde er det nemt for kunderne at tænke fisk ind i madplanen, og det fungerer rigtigt godt, at sælge fisken uden for dagligvarebutikkerne.

Læs mere om:

Flere Nyheder