Generalforsamling bliver uden fest

Danmarks Fiskeriforening krydser fingre for en generalforsamling 29. maj. Men det bliver ikke med stor fest på Hindsgavl

Planen var egentlig, at årets generalforsamling i Danmarks Fiskeriforening skulle være en stor fiske-fest. Generalforsamling, temadiskussioner, masser af gæster og fiskere og til sidst middag samt et brag af en fest.

Men sådan bliver det ikke. Som for alle andre større arrangementer, så sætter corona-pandemien en dæmper på festligheder.

– Vi sigter stadig efter, at vi skal holde en generalforsamling 29. maj. Men det bliver ikke på Hindsgavl eller med en stor fest – vi bliver nødt til at gøre det på en lidt anderledes måde, siger Ivan Krarup Jensen, underdirektør i Danmarks Fiskeriforening.

Hindsgavl Slot, hvor generalforsamlingen skulle holdes, har lukket frem til 10. juni, hvor de tidligst forventer at kunne afvikle store arrangementer. Derudover er det også uklart, hvor mange man 29. maj overhovedet må samles. Pt lyder forsamlingsforbuddet på 10 personer frem til 10. maj, og alle arrangementer med over 500 deltager er forbudt til og med august.

Afventer melding

Men om det efter 10. maj bliver muligt, at samles 20, 50, måske 100 vides ikke.

Forventningen er, at regeringen 10. maj vil komme med en ny rettesnor for, hvor mange man forsamles, og hvordan det skal foregå.

– Når vi ved mere om forsamlingsforbuddet, vil vi tage stilling til om og hvordan vi kan holde en generalforsamling, forklarer Ivan Krarup Jensen.

Lokale aflysninger og udskydelser

I værste fald kan det dog ende med en udskydelse, for det er corona, og hvad der er forsvarligt i forhold til smittespredning, som bestemmer, hvilket også årets generalforsamlinger i de lokale fiskeriforeninger har fået at mærke.

Her har der været aflysninger og udskydelser på stribe. Og for eksempel Kreds Nord tænkte kreativt og afholdt en telefonisk generalforsamling.

– Selvom det er ærgerligt, at vi ikke kan mødes og diskutere de udfordringer, som er i dansk fiskeri, så er det selvfølgelig fuldt forståeligt. Lige nu er det corona-krisen, som dikterer, hvad der er muligt, og situationen ændrer sig hele tiden, siger Ivan Krarup Jensen.

Generalforsamlinger, fiskerimesser, Naturmøde, priser, fiskeriet  – alt er ramt af corona-krisen.

Bøgsted: CO2-afgift på fiskeriet kan være i strid med EU-regler

Kristian Bøgsted havde onsdag skatteministeren i folketingssalen, fordi han mener, at en CO2-afgiften på fiskeriet kan være i strid med EU-regler

Bøgsted: CO2-afgift på fiskeriet kan være i strid med EU-regler