HG 281 Elin, S 107 Skagerak og S 226 Emli Pilegaard er gået sammen i et nyt selskab.
En idé, som oprindeligt opstod i Skagen tilbage i 2024. Christian Pilegaard og Jens Christian Andersen, også kendt som Kesse, fra henholdsvis S 226 Emli Pilegaard og S 107 Skagerak talte om, at de tilsammen havde to forholdsvis nye rejebåde og nærmest ingen kvote.
– Vi fiskede begge på halv kraft for at få kvoten til at række, og så talte vi om, at i stedet for at have to både på halv kraft, så var det bedre med én båd, der fiskede på fuld kraft. Så begyndte vi at tale om, hvad vi havde af muligheder, for vi har begge et bagland med kompagnoner som Lars Mose og Erik “Batman” Rasmussen, der har andel i fartøjerne, forklarer Christian Pilegaard.
Idéen med at fusionere flere selskaber sammen til ét eksisterede ikke kun i Skagen. Det fandt Christian Pilegaard ud af i efteråret sidste år.
– En søndag var jeg i Hirtshals for at hente rejer. Deroppe lå HG 63 Brestur, som jeg lige ville kigge nærmere på. Her mødte jeg Virgar Tindskard, der sejler med fartøjet. Virgar sagde den dag, at det jo egentlig var bedre, at vi slog os sammen. Jeg tænkte, at det da lød meget interessant, men at det nok bare var noget, som blev ved snakken, siger Christian Pilegaard.
Blev ikke ved snakken
Men det blev faktisk ikke ved snakken på kajen i Hirtshals, tværtimod. For kort tid efter blev skagboen kontaktet af Elin Tindskards revisor, og så begyndte de indledende skridt mod det, der er blevet til en stor fusionering af tre nordjyske fiskeriselskaber.
– Først skulle jeg lige cleare med Kesse og hans makker Thomas Christiansen, om de også var med på idéen med at tage en tredje part med ind i vores potentielle samarbejde, men det gav virkelig god mening at tage Elin med ombord, da hun er en god forretningskvinde og havde en fornuftig kvotepakke. Hendes argument for at gå ind i samarbejdet var til gengæld, at hun manglede sparringspartnere, noget jeg også selv har manglet en gang imellem, siger han.
Men det med at fusionere tre selskaber, det er ikke noget, man bare lige gør, hvilket også er derfor, det har taget noget tid fra idéen opstod til nu, hvor det er officielt. For de fire fartøjsejere, så handler fusioneringen også om at fremtidssikre deres forretninger, for som fiskeriet ser ud i dag, så skal man til at tænke i andre baner.
– Sidste år på bestyrelsesseminariet i Rebild Bakker, der talte en fra Ringkøbing Landbobank om, at som banken ser fremtiden for dansk fiskeri, så er det mere stordrift og sammenlægning, end at fiskeriet skal drives som små husmandssteder. Og det er egentlig den tankegang, som vi nu har taget til os for at fremtidssikre os. For der er ikke nogen af os, som har lyst til at stoppe med at fiske, hvilket vi ellers kunne risikere, lyder det fra Pilegaard.
De fire ejere håber, at de med deres fusionering kan inspirere andre til at gøre det samme, så der også vil være fiskeri i fremtiden.
Sådan ser fremtiden ud
Egentlig havde de tre parter talt om, at de ville droppe den ene båd i deres sammenlægning, men efter at de har regnet på det hele og lavet budgetter, så viser det sig, at det faktisk godt kan lade sig gøre at beholde dem alle tre.
– Det bliver sådan, at S 107 Skagerak kommer til at fiske efter rejer på fuld tid. HG 281 Elin har kvote til industrifiskeri, så den vil fiske industrifisk, så langt kvoten rækker, og hvad der kan lejes hjem. Så er der S 226 Emli Pilegaard. Den skal fiske konsumfisk og jomfruhummer. Hvis der så kommer gode rejekvoter, så kan vi også fiske efter dem, forklarer Christian Pilegaard.
De nye planer for fremtidens fiskeri betyder, at S 226 Emli Pilegaard er ved at blive bygget lidt om, da den er ”født” som en rejekutter med et stort kogekar ombord. Et kogekar, der vil optage plads, som ellers kunne bruges til fisk og jomfruhummere.
– Jeg er ved at få det ændret således, at man kan afmontere linjen til de søkogte rejer og i stedet bytte det ud med en jomfruhummerlinje med dyppekar. På den måde kan vi omstille fiskeriet til det, der giver mest mening i den pågældende periode, forklarer han.
Noget, der ikke står til at blive ændret ved fusioneringen, er, hvor de forskellige fartøjer ”hører til”. For før sammenlægningen var de to rejekuttere medlemmer af Skagen Fiskeriforening, og HG 281 Elin var en del af Hirtshals Fiskeriforenings flåde. Sådan vil det fortsætte med at være.