Som en del af et EU-projekt skal en analyse se på potentialet for mere landstrøm til fartøjerne i Skagen Havn, skriver havnen på sin hjemmeside.
Det er det maritime energirådgivningsfirma NOENCO, der har vundet udbuddet og skal lave analysen i et samarbejde med Aarhus Universitet, og resultatet forventes forelagt til i sommeren 2020.
– Vi går i gang med at undersøge mulighederne for at udbygge tilbuddet for landstrøm til skibe, som i dag bruger deres egne diselgeneratorer i havn. Vores opgave er at lave en forretningsmodel for havnen, men også for de skibe, som anløber, så de kan se, om det er en god forretning for dem. Vi laver en business case, som undersøger fornuften i landstrøm i en given situation, siger energirådgiver hos NOENCO Niels Dal og fortsætter:
– Vi skal analysere en stor datamængde for at kortlægge trafikken i havnen og se, hvem det er interessant at tilbyde landstrøm. Her bruger vi vores viden om operations- og driftsprofiler på forskellige typer af skibe. Skibene kommer fra hele verden, så analysen ser også på, hvilke teknologier de forskellige skibe indeholder i forhold til at kunne koble til landstrøm.
I dag leverer Skagen Havn allerede 1,3 millioner kWh landstrøm til skibe i havnen. Analysen skal belyse potentialerne for at etablere endnu mere landstrøm.
– Vi ønsker at nedbringe udledningen af emissioner, CO2 og nedbringelse støjniveauet. Så det er interessant for os at få undersøgt, hvad behovet er for yderligere landstrøm, og hvilke infrastrukturudfordringer, der er. Vores kunder er blevet mere miljøbevidste, og analysen skal vise, om der er et økonomisk incitament til at koble sig på landstrøm, siger Jesper Rulffs, forretningsudvikler Skagen Havn.