Hirtshals Yard adopterer 31 skolelever

Hirtshals Yard giver 31 elever fra Hirtshals Skole mulighed for hands-on erfaring og indblik i branchens job- og uddannelsesmuligheder

Hirtshals Yard har netop indledt et samarbejde med Hirtshals Skole, hvor 31 elever fra første klassetrin adopteres af værftet.

Adoptionen strækker sig frem til niende klasse, hvor eleverne får mulighed for at kigge ind og se de mange spændende job- og uddannelsesmuligheder, der findes indenfor porten. Samarbejdet omfatter desuden, at undervisningsfag fra skolen inddrages i besøgene. På den lange bane kommer eleverne dermed til at se koblingen mellem den teori, de lærer i skolen i forhold til, hvordan faget bruget i praksis.

Hirtshals Yard er del af Den Maritime Lærlingeordning, der huses af MARLOG. Ordningen omfatter 11 øvrige virksomheder, hvoraf tre kører tilsvarende adoptionsprojekter. Succeshistorierne herfra gjorde, at direktør Peter Rishøj Jørgensen, Hirtshals Yard hurtigt sagde ja til adoption, da karrierevejledningslærer Jørgen Jensen fra Skolecenter Hirtshals og maritim lærlingekoordinator Anette H. Sørensen ved MARLOG spurgte, om værftet havde lyst til at blive adoptionsvirksomhed.

 

Unge skal opleve de forskellige jobs på værftet

I tråd med Hjørring Kommunes Ungegaranti, hvor den enkelte unge opnår en drøm om ”det gode liv”, er samarbejdet mellem virksomhed og elever med til at understøtte viden om job og uddannelse.

Eleven skal tættere på praksis og gennem hele sit skoleforløb blive klogere på drømme, kompetencer og muligheder.

– Med adoptionsprojektet ønsker vi at vise eleverne de mange forskelligartede job, vi har på værftet. Hen over de næste mange år vil eleverne møde vores faglærte og administrative medarbejdere. Vi vil have fokus på de forskellige kompetencer, det enkelte job kræver, og på den måde er projektet i tråd med Ungegarantien, og vi glæder os til at være med til at følge den rejse, som den enkelte elev skal på i forhold til at følge drømmen om et godt liv, fortæller Peter Rishøj Jørgensen, direktør Hirtshals Yard.

 

Geometri og matematik i spil

Udstyret med sikkerhedshjelme og refleksveste startede elevernes første besøg på værftet med en rundtur i værkstederne og dokken og spørgelysten var stor. Flokken var flankeret af Mai-Britt Beith, formand for Børne-, fritids- og undervisningsudvalget og distriktsskoleleder Rasmus Vørs Carlsen, der interesseret var mødt op for at se, hvad adoptionskonceptet er for en størrelse.

– At skolefag på mange måder kan trækkes ud af klasselokalet, så vi i dag, fortæller Anette H. Sørensen:

– Da eleverne fik til opgave først at skulle sortere møtrikker og bolte ud fra form og størrelse, som efterfølgende skulle optælles og pakkes i 50 styks poser, fik vi bragt både geometri og matematik i spil på en levende og hands-on måde, slutter Anette H. Sørensen.

Peter Rishøj Jørgensen fik overrakt et flot adoptionscertifikat, der bevidner, at et mangeårigt samarbejde omkring fremtidens arbejdskraft er skudt i gang.

Formand for Grenaa Fiskeriforening: – Hvad er grunden til, at der ikke er fisk i de indre farvande?

I Grenaa Fiskeriforening mener formanden ikke, at man kan give trawlfiskerne skylden for at fiskene er forsvundet i de indre farvande

Formand for Grenaa Fiskeriforening: – Hvad er grunden til, at der ikke er fisk i de indre farvande?

I Grenaa Fiskeriforening mener formanden ikke, at man kan give trawlfiskerne skylden for at fiskene...