Fiskeriets Arbejdsmiljøråd har udsendt nedenstående orientering:
Den nye bekendtgørelse om opretholdelse af besætningsdata i handels- og fiskeskibe træder i kraft den 3. februar 2021.Bekendtgørelsen omfatter alle fiskeskibe uanset størrelse og, hvor §3 lyder som følger:
- §3. Fiskeskibe skal sende oplysninger til identifikation af besætningen til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd inden skibets afrejse, eller de skal meddeles fra skibet umiddelbart efter skibets afrejse. Oplysningerne skal opdateres ved hver ændring i besætningen.
Det betyder at alle fartøjsejere skal sende besætningsoplysninger (Navn og CPR-nr.) til identifikation af besætningen til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd inden skibets afrejse eller umiddelbart efter skibet er afsejlet.
Dette gøres ved at man opretter fartøjet i Fiskeriets Arbejdsmiljøråds Safety Management System, hvis det ikke allerede er det.
Alle fiskeskibe kan frit anvende systemet, som er en del af den service der leveres fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Denne service kan tilgås fra deres hjemmeside.
“Vi skal derfor opfordre alle fartøjsejere, der ikke allerede har oprettet deres fartøj i systemet om at kontakte Fiskeriets Arbejdsmiljøråd for at blive oprette i systemet. Vi opfordrer ligeledes dem, der allerede er i systemet til at få opdateret deres besætningslister”, lyder det i orienteringen fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Ligeledes er der blevet lavet et tillægsværktøj, således man med et login kan tilgå sine besætningsdata fra en mobil enhed (android eller IOS) og på få sekunder kan rette besætningslisten til den kommende tur.
På fartøjer, hvor det er den samme besætning, der er ombord, skal man ikke foretage ændringer fra tur til tur. Det er kun nødvendigt, hvis der skiftes ud i besætningen.