Organisation truer med at smide vognmænd ud

Arbejdsgiverorganisation truer med at smide demonstrerende vognmænd ud. DI tager også afstand fra blokader

De vognmænd, som deltager i ulovlige blokader i dagens demonstrationer, risikerer at blive smidt ud af arbejdsgiverorganisationen DLT – Danske Vognmænd.

Det skriver Fagbladet 3F, som har talt med organisationens direktør Erik Østergaard.

– Hvis nogle af vores medlemsvirksomheder deltager, og der er tale om, at man skader branchens image i mere alvorlig forstand, har DTL’s bestyrelse nogle værktøjer under de etiske regler. I yderste konsekvens kan bestyrelsen vælge at ekskludere et medlem. Muligheden har været i brug tidligere, men dog ikke særlig ofte, siger Erik Østergaard.

Erhvervsorganisationen Dansk Industri Transport tager også afstand fra blokaderne.

– Vi deler modstanden mod afgiften, men ikke de metoder, der er taget i brug her, hvor man forhindrer varer og mennesker i at komme frem, siger branchedirektør Karsten Lauritzen fra Dansk Industri Transport til Ritzau.

Det er ikke kun vognmændene, der demonstrerer i dag. Det samme gør mange danske fiskere.

Fiskernes aktioner finder sted i Hirtshals, Frederikshavn og Helsingør.

Fiskerne demonstrerer dels for at vise deres sympati med vognmændene, dels for at markere deres egen utilfredshed med CO2-afgiften.

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han forstår ikke, hvordan myndighederne pludselig håndhæver en regel, han...

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han...

Det er et totalt chok. Vi har fisket rejer i området i 60 år. Og pludselig vil myndighederne håndhæve en bekendtgørelse, som vi aldrig har hørt om