I dag fjernes den første isbryder

Efter syv års ventetid i Hals bliver den første af de gamle isbrydere nu sejlet til ophugning

Nu sker det endelig – efter syv års ventetid bliver indsejlingen til Limfjorden lidt tom, når de to store isbrydere, Danbjørn og Isbjørn, nu bliver sejlet til ophugning.

Det er virksomheden Smedegaarden A/S fra Esbjerg, som har vundet det det internationale udbud om ophugning af de to isbrydere af Forsvaret, og er nu klar til at slæbe de to store fartøjer væk fra havnen i Hals.

Det skriver TV2 Nord.

I løbet af tirsdag eftermiddag vil den første isbryder blive slæbt mod Esbjerg.

Sidst de to isbrydere blev brugt til deres tiltænkte formål var i isvinteren 1995-1996.

Årelangt forskningsprojekt på DTU Aqua skal give ny viden om trawlfrie områder

Over de næste 12 år undersøger DTU Aqua hvilke effekter, de nye trawlfri områder har på havmiljøet. Projektleder Helle Torp Christensen kalder projektet en...

Årelangt forskningsprojekt på DTU Aqua skal give ny viden om trawlfrie områder

Over de næste 12 år undersøger DTU Aqua hvilke effekter, de nye trawlfri områder har...