Vis vores bundtrawlsfiskere noget respekt

Debatten om bundtrawlsfiskeri er respektløs og ude af proportioner, mener EU-parlamentariker Asger Christensen (V)

Asger Christensen (V) mener, at bundtrawlsdebatten er gået for vidt. Foto: Venstre

Vores fiskere er havnet i et fuldstændig uberettiget stormvejr, hvor politikere render rundt som hovedløse høns og nedgør fangstmetoden bundtrawl. Uvidende politikere, der aldrig har sat fødderne i virkeligheden, har set sig sur på bundtrawl.

De har ingen forudsætninger for at vide noget om fiskeriet, og derfor undrer det mig, at de med hovedet under armen vil totalt forbyde bundtrawl. Det er trods alt 90 % af det, der fanges i dansk fiskeri, der fanges med bundfangstmetoder.

Mit spørgsmål til de virkelighedsfjerne politikere er: Når fiskerne trawler de samme steder år efter år, og der bliver ved med at være masser af fisk, hvordan kan det så være så forfærdeligt, som I påstår?

Fiskeriet er et erhverv, der ofte er under hårdt angreb. Som regel helt uberettiget. Senest foreslog Europa-kommissionen at forbyde al bundtrawl – men det er helt urimeligt, hvis man spørger mig. For mig er det afgørende, at lovgivningen giver mening og har afsæt i virkeligheden. Det samme gælder åbenbart ikke for de venstrefløjspolitikere, der de seneste uger har turneret landets aviser rundt med budskabet om, at bundtrawl skal totalt forbydes.

Bundtrawl kan ikke sammenlignes med en pløjemark

Lad mig lige slå en ting helt fast, så selv virkelighedsfjerne storbypolitikere er med: Det er helt absurd at sammenligne bundtrawl med at pløje en mark.

Jeg har brugt utallige timer på at besøge samtlige havne i Danmark, tale med fiskerne, se redskaberne og prøve at forstå. Selvom jeg langt fra forstår det hele, så er det tydeligt for mig, at venstrefløjens skræmmekampagne mod fiskeriet langt hen af vejen handler om uvidenhed eller måske bare uvilje til at sætte sig ind i forskellen på bundtrawl og bomtrawl.

Det kan også hurtigt komme til at lyde næsten ens, når man udtaler det, men der er særligt én ekstrem vigtig forskel; Bomtrawl er en jernbom der pløjer hen over havbunden – og det er ikke just gavnligt for havmiljøet. Det kan vi blive enige om – men bomtrawl bruges stort set ikke i Danmark. Bundtrawl derimod er en helt anden fangstteknik, som er langt mere skånsom mod bunden. De to metoder er uforskammet at sammenligne.

Selvfølgelig skal vi blive ved med at udvikle innovative fiskeriredskaber, så vi kan fiske endnu mere skånsomt. Det er jeg fuld af tillid til, at fiskerne godt kan finde ud af. De er nemlig enormt udviklingsorienterede, og har af alle den største interesse i et godt havmiljø.

Involver fiskerne – og vis dem respekt

Jeg vil blive ved med at insistere på, at lovgivning skal give mening og have rod i virkeligheden. Og så er det kun rimeligt, at fiskerne skal sidde med ved forhandlingsbordet, så deres ekspertise bliver hørt.

Den slags vanvidspolitik, som at ville totalt forbyde al bundtrawl, kan man ikke bare trække ned over hovedet på folk, uden at de i det mindste bliver hørt og involveret i processen. Imens vi selvfølgelig skal passe på naturen – skal vi også have respekt for de konsekvenser, som et forbud vil påføre fiskerne.

Ærlig talt; det er fiskerne, der hver dag sørger for, at vi kan have sund, nærende og klimavenlig fisk på tallerkenen. Vi skulle tage at vise dem noget respekt og taknemlighed fremfor at lade virkelighedsfjerne storbypolitikere male skræmmebilleder om en fangstmetode, de hverken kan eller vil forstå.

Tyskere vil opsende rumraketter fra Nordsøen i løbet af sommeren

GOSA - som står bag opsendelserne - mener ikke, at nogen af raketterne vil gå i stykker efter opsendelsen. Dermed skulle der ikke være...

Tyskere vil opsende rumraketter fra Nordsøen i løbet af sommeren

GOSA - som står bag opsendelserne - mener ikke, at nogen af raketterne vil gå...