Jannich Christensen, der er skipper på L 654 Pia Glanz, er lige kommet i land efter 14 dages fiskeri.
Kutteren, der normalt er hjemmehørende i Thyborøn, fisker lige nu primært i norsk farvand.
Men frem for at sejle til Danmark og losse fisken, er besætningen på Pia Glanz begyndt at losse fisken i byen Kopervik på Karmøy i Norge. Her pakkes fisken på lastbil og bliver kørt til auktionen i Hanstholm.
– Ved at køre fangsten til Danmark sparer vi en hel dags unødvendig sejlads, og det betyder, at vi bruger væsentligt mindre brændstof, og i stedet kan sejle ud at fiske igen, lyder det fra Jannich Christensen, der uddyber, at fartøjet dog stadig går i havn i Danmark:
– Når vi skifter besætning og skal have brændstof på, så sejler vi hjem til Danmark, men når vi kun skal ind og losse, kan det bedre svare sig at fragte fisken hjem til Danmark med lastbil, forklarer Jannich Christensen, der har fisket med Pia Glanz i fire år og også er medejer af skibet.
L 654 Pia Glanz blev døbt for knap et år siden. Da fartøjet blev bygget, blev det overvejet grundigt, hvordan man bedst sikrede et moderne og effektivt fiskeri, hvor kvaliteten af fangsten var i højsæde. Og det nyder besætningen i dag godt af.
– Når vi fanger fisken, så kan vi nedkøle den i løbet af meget få timer ved hjælp af slushice. Vi har mulighed for at overhælde den med is, der er blandet med vand, og det betyder, at fisken nedkøles hurtigere, end hvis den blot bliver lagt på is. Den hurtige nedkøling betyder, at vi kan levere en høj kvalitet af fisk, og dermed opnå bedre priser på auktionen, fortæller Jannich Christensen.
I sommerperioden fiskes der primært med flyshooting, og en stor del af fangsten består af kulmule, torsk og mørksej.