Skagen-fiskere lander rejer og fisk i Sverige

På grund af CO2-afgiften lander S 486 Sajoni sin fangst i Sverige

Selv om det går ganske godt med fiskeriet efter rejer og fisk i Skagerrak for fartøjet S 486 Sajoni, er det ikke noget, de danske havne og fiskeauktioner nyder godt af.

For efter indførelsen af CO2-afgiften fra nytår har Skagen-fiskerne tilpasset deres fiskeri, så fangsterne landes i Sverige.

Det fortæller Henrik Terpet, der ejer fartøjet sammen med Brian Sørensen.

– Rejefiskeriet er sådan set okay for tiden, og priserne har været opadgående, men hvis vi skulle tanke i Danmark og betale CO2-afgift, så kunne vi lige så godt lukke butikken. Prøv og forestil dig, at man sagde til Novo eller Mærsk, at de lige pludselig skulle betale en ekstra skat på 10-15 procent af hele deres omsætning. Det er hul i hovedet, siger Henrik Terpet.

Han fortæller, at han derfor også har fået fartøjet bygget om, så der er blevet plads til 25.000 liter brændstof mere end før ombygningen, så de slipper for at skulle sejle til Sverige for tit for at tanke op.

– Vi bruger også mere brændstof end før, for det har givet ekstra sejltid. Det er det eneste, der er kommet ud af, at man har indført CO2-afgiften, siger Henrik Terpet, som håber, at det meget snart bliver lavet om.

– Hvis man fjerner den, så vil vi igen begynde at lande fisk i Danmark. Men det skal være på en måde, så vi ikke skal lægge pengene ud for så at søge om at få dem tilbage. Man er nødt til at gå tilbage til den gamle model, indtil vi har et alternativ til det brændstof, vi bruger i dag, siger han.

Fiskeri og natur kan godt gå hånd i hånd

Danmarks Fiskeriforening inviterede til debat på Naturmødet om benyttelse og beskyttelse af havet

Fiskeri og natur kan godt gå hånd i hånd

Danmarks Fiskeriforening inviterede til debat på Naturmødet om benyttelse og beskyttelse af havet