Danskerne skal spise flere økomuslinger

Projekt har haft til formål at få danskerne til at spise flere økologiske muslinger, samtidig med, at forarbejdningen bliver i Danmark
af Claus Kirkegaard
25 Jun 2019
Opdræt af blåmuslinger på langliner har efterhånden mere end 10 år på bagen som erhverv i Danmark, og produktionen har de senere år været stigende. Alligevel sender de danske opdrættere stadig langt størstedelen af de dyrkede muslinger ud af landet, primært til Holland, hvorfra de bliver endt videre ud i Europa.
 
”Det er på mange måder en skam, at økomuslingerne sendes uforarbejdet ud af landet. For det første går danskerne glip af et velsmagende, bæredygtigt, sundt og billigt produkt. For det andet sker en stor del af den proces, der gør muslingerne mere værd, nemlig pakning og distribution, uden for landets grænser. Og for det tredje gør det opdrætterne afhængige af konjunkturerne i Holland,” fortæller professor hos DTU Aqua, Jens Kjerulf Petersen, ifølge DTU Aquas hjemmeside.
 
DTU Aqua, Seafood Limfjord og Vilsund Blue har derfor arbejdet sammen om et projekt under Grønt Udviklings og Demonstrations Program (GUDP). Projektet har haft til formål at udvikle produktionen af opdrættede muslinger og øge afsætningen af opdrættede muslinger på hjemmemarkedet og det skandinaviske marked.
 
”Allerede i starten af projektet fik vi omlagt vores produktion til at være 100 procent økologisk - det er den bedste måde at vise, at vores muslinger er anderledes end de fiskede,” fortæller opdrætter Alex Mikkelsen fra Seafood Limfjord.
 
Flere muslinger sælges nu i Danmark og Skandinavien
I løbet af projektet har Vilsund Blue formået at ændre afsætningen på det skandinaviske marked. Tidligere var det ca. 1 procent af produktionen af økomuslinger, der blev solgt til Skandinavien – nu er det 10-14 procent. Det er en markant fremgang, der kan bane vejen for yderligere afsætning.
 
”Vi er glade for at kunne være med til at fremme et så fantastisk produkt som økologiske danske linemuslinger,” siger direktør Kasper Møgelvang, Orange Elevator, som har været med til at bane vejen for en aftale om crowd-funding gennem Coop af udvikling af produktionen hos Seafood Limfjord.

Læs mere om:

Flere Nyheder