Brændstofpriserne får fartøjer til at blive i havn

De stærkt stigende brændstofpriser gør ondt på fiskerne, som har problemer nok i forvejen

Dagbladet Holstebro har snakket med formanden for Thyborøn Havns Fiskeriforening, Alfred Fisker Hansen, om de mange udfordringer, som fiskeriet står med. Brexit, kvotereduktioner, kameraovervågning samt trawlforbud, bare for at nævne nogen.  Det seneste eksempel er de stigende brændstofpriser pga. russernes invasion af Ukraine.

– De stærkt stigende brændstofpriser gør jo først og fremmest ondt på bundlinjen. Og oven i alle de andre problemer, er det klart, at det føles ekstra slemt, lyder det fra Alfred Fisker Hansen. 

Han nævner desuden, at for en typisk trawler har omkostningerne til brændstof ligget på 15 procent af de samlede omkostninger – nu er det omkring 30 procent. For flyshootere og industrifiskere er tallet lidt lavere, og for garnfartøjerne endnu mindre.

– Men det gør ondt på alle tre segmenter. Vi ser allerede nu fartøjer, der vælger at blive i havn, og det kan da også komme til at betyde, at der er nogle fiskere, der stopper helt, siger Alfred Fisker Hansen. 

Det er sanktionerne mod Rusland, der er skyld i prisstigningerne på brændstof, og Alfred Fisker Hansen mener, at det uhensigtsmæssigt rammer dele af erhvervslivet i den vestlige verden.

– Det må vel være på sin plads at mindske den påvirkning med noget økonomisk hjælp, siger Alfred Fisker Hansen.

Der er desværre ikke nogen alternativer for den danske fiskerflåde hvad angår fremdriftsmidler.

– Med den nuværende teknologi er grønne energi-alternativer som el ikke mulige. Men hvem ved, hvad fremtiden bringer af muligheder. Vi er i hvert fald klar til at gøre vores til det. Vi arbejder hele tiden med at blive grønnere, fortæller Alfred Fisker Hansen.

 

Makrelaftale: Færøerne får øget adgang til britisk og norsk farvand

Den nye aftale indebærer en reduktion af den færøske andel fra 12,6 procent til 12,0 procent af den maksimalt tilladte fangst

Makrelaftale: Færøerne får øget adgang til britisk og norsk farvand

Den nye aftale indebærer en reduktion af den færøske andel fra 12,6 procent til 12,0...