Corona er for alvor begyndt at vise tænder igen rundt omkring i Europa. Og det bekymrer Læsø Fiskeindustri, som tidligere på året var hårdt ramt. Eksportmarkedet for jomfruhummer var noget nær ikke eksisterende, hvilket også fiskerne kunne mærke.
– Det hele var på en knivsæg tidligere på året og det bekymrer os naturligvis, at det hele tipper den forkerte vej igen. Der er ingen tvivl om det vil medføre en reaktion på markedet og mindre omsætning, siger Lasse Dahl Pedersen, adm. direktør i Læsø Fiskeindustri til FødevareWatch, som derfor også kigger nye veje.
For mens de venter og håber på, at turisterne vender tilbage til restauranterne i Sydeuropa, så har Læsø Fiskeindustri vendt mere af salget mod detailhandlen. Der er større afsætning i butikkerne i Sydeuropa end tidligere – dog er det mindre hummere til lavere priser.
Samtidig bearbejdes nye markeder som USA.
– Håbet er at komme ind på markedet i USA, hvor vi har leveret nogle prøver og nu ser hvad der sker. Men det er udfordrende for vores salgsfolk, når man ikke kan mødes. Relationer betyder virkelig noget og derfor er det begrænsende med videomøder, siger Lasse Dahl Pedersen.
Læsø Fiskeindustri omsatte i 2019 for 401,9 mio. kr. og landede et nettounderskud på 10,1 mio. kr. I år spår virksomhedens direktør, at der først kommer fuld aktivitet på produktionen, når turisterne er tilbage ved bordene i Sydeuropa.