Optimismen er i behold på Hvide Sande Isværk. På trods af et 2024 med nedgang i salget af is og tilsvarende nedgang i overskuddet, ser ledelsen frem til et 2025, hvor pilen igen peger i opadgående retning.
I sin beretning på den netop afholdte generalforsamling kunne formand Poul Høj nemlig konstatere, at ministeriet er kommet med en udmelding om en større startkvote på tobis i område 2 og en mindre kvote i område 1.
– Selvom engelsk område måske fortsat bliver lukket for danske fiskere i år, så håber vi at få såvel lokale som fremmede både til havnen i sæsonen. Det forlyder desuden, at brisling-kvoten bliver større i år end sidste år, så her må vi forvente, at vores fiskere får større fiskeri end i 2024. Et stort industrifiskeri hen over sommeren har stor betydning for omsætningen. Det er her vi har det største salg. Vi er i hvert fald klar på isværket til at levere al den is, som der må blive efterspørgsel efter, lød det fra Poul Høj, til de cirka 50 fremmødte aktionærer af Hvide Sande Isværk.
Poul Høj udlod dog ikke at nævne, at der måske kan komme til at mangle 4 både ud af den flåde, som normalt aftager is fra værket.
– Det kan betyde nedgang i salget af is, men heldigvis er vi godt polstret og gældfri, og heldigvis bliver de fleste bekymringer ikke til virkelighed, så vi håber på det bedste, fastslog formanden.
Is til hjemmebaren
Sidste år søsatte isværket en helt ny produktion af isterninger til drinksglasset. Efter nogen tids indkøring, blev der lukket op for hanerne til isterningemaskinen, og private forbrugere kunne således køre omkring isværket og tappe portioner af tre kilo frossen vand til hjemmebaren.
– I foråret åbnede vi for salg og udlevering af is fra vores nye ismaskine. Salget har i 2024 genereret for godt og vel 52.000 kroner. Vi håber på et større salg i år, idet vi har fået det nye tiltag bredt mere ud og nu også er på de forskellig sociale medier, lød det fra formanden.
Projektet med fremstilling af isterninger blev iværksat med midler fra FLAG-midlerne. Ismaskinen blev oprindelig indkøbt i Kroatien, for derefter at være blevet ombygget, så der kan betales med MobilePay og Visa kort.
