Lad fiskere være fiskere – fjern unødvendigt bøvl og bureaukrati

Jeg vil fortsætte kampen for et bæredygtigt fiskeri uden unødvendigt bureaukrati og bøvl fra Bruxelles, skriver Asger Christensen i et debatindlæg

- Fem år mere, kan Asger Christensen synge efter søndagens valg. Foto: Arkiv.

Du bliver fisker, fordi du er god til at fange fisk. Du kender havet, der hvor du fisker, og på de specifikke fiskepladser, hvor du fanger de fisk, som du kan levere både til forbrugere og forarbejdningsindustrien.

Du bliver ikke fisker, fordi du elsker den akademiske verden, administration og bureaukrati. Selvfølgelig skal vi have nogle regler, som skaber rammerne om fiskeriet, og som alle er nødt til at arbejde under. Og der hører naturligt en eller anden form for administration med. Men der må være en grænse.

Derfor er min klare prioritet, hvis jeg er så heldig at blive genvalgt til Europa-Parlamentet, at vi skal gøre livet som fisker mere simpelt og enkelt. I den forbindelse har jeg et par krav til den nye Kommissionen:

Kommissionen har allerede sagt, at man har startet en evaluering af den fælles fiskeripolitik. Her kigger man blandt andet på landingsforpligtelsen, men også en række andre administrative regler for EU’s fiskere. Det er gode nyheder. Men det skal ikke bare være endnu en akademisk øvelse for eliten. Der skal være konkrete resultater og praktiske forenklinger, som kan mærkes ude i virkeligheden. Ikke bare bag et skrivebord i Bruxelles. Det er ét af mine krav til den næste fiskerikommissær.

Siden jeg startede som næstformand i EU’s fiskeriudvalg har jeg besøgt en masse danske havne og fiskere for at blive klogere på erhvervet og de udfordringer, man som fisker skal døje med. Her stod det klart for mig, at blandt andet landingsforpligtelsen, Brexit og usikkerheden om fremtidige kvoter gjorde livet svært for fiskerne. Det har jeg siden forsøgt at råbe op om overfor Kommissionen. Men budskabet har svært ved at trænge igennem bureaukratiets tunge glasmure. I stedet har Kommissionen hovedløst foreslået håbløse ting som flere restriktioner og forbud mod bundtrawl. Mit andet krav til den nye Kommission er derfor, at vi skal ændre kurs. Der skal andre prioriteter og et nyt fokus på bordet, så vi ikke gør livet mere surt og helt umuligt for fiskerne og deres virksomheder.

For mig er det helt tydeligt, at vi godt kan have et bæredygtigt fiskeri uden mere bureaukrati. Derfor er mit løfte til fiskerne for næste periode i Europa-Parlamentet, at jeg vil fortsætte kampen for et bæredygtigt fiskeri uden unødvendig bureaukrati og bøvl fra Bruxelles, så fiskerne kan bruge mere tid på deres fiskeri og mindre tid på administration.