Midlertidig lukning af et område i Skagerrak

Straksregulering nr. 11-2025 om RTC lukning af et område i Skagerrak

I perioden fra og med onsdag den 05. marts 2025 til og med tirsdag den 25. marts 2025 er det forbudt at fiske inden for et område i den danske del af Skagerrak, der afgrænses af geodætiske linjer mellem følgende punkter målt efter WGS84-koordinatsystemet:

Område prøver nr. RTCDNK2501

  • 58° 05,8 N  010° 16,3 Ø
  • 58° 03,8 N  010° 26,4 Ø
  • 57° 53,5 N  010° 32,2 Ø
  • 57° 53,4 N  010° 24,1 Ø
  • 58° 01,1 N  010° 21,0 Ø
  • 58° 02,0 N  010° 16,5 Ø

Uanset forbuddet, er det fortsat tilladt at fiske i det midlertidigt lukkede område med følgende redskaber:

– flydetrawl, snurpenot, drivgarn og pilke til fiskeri efter sild, makrel og hestemakrel.

– tejner

– kammuslingeskraber

– hildingsgarn

Baggrunden for lukningen er, at det i en prøve er konstateret, at forekomsten af ungfisk af arterne torsk, kuller, hvilling og sej overskrider det tilladte niveau, jfr. Kommissionens forordning (EU) Nr. 724/2010 af 12. august 2010 om gennemførelsesbestemmelser for realtidslukninger af fiskerier i Nordsøen og Skagerrak, som ændret ved Kommissionens forordning (EU) nr. 783/2011 af 5. august 2011.

Denne straksregulering er udstedt i medfør af reglerne i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris bekendtgørelse nr. 1430 af 5. december 2024 om regulering af fiskeriet § 17.

Meddelelsen træder i kraft den 05. marts 2025 og er gældende til og med den 25. marts 2025.

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han forstår ikke, hvordan myndighederne pludselig håndhæver en regel, han...

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han...

Det er et totalt chok. Vi har fisket rejer i området i 60 år. Og pludselig vil myndighederne håndhæve en bekendtgørelse, som vi aldrig har hørt om