I en artikel på www.heartbeats.dk undrer journalist Dorthe Plechinger sig over, hvordan det kan være, at danskerne spiser så få fisk, når nu vi er omgivet af havet og de mange dejlige fisk.
“Fisken på disken: Hvorfor spiser danskerne så få fisk, når nu vi er omringet af dem?” spørger hun og og får en snak med blandt andet Lone Marie Eriksen, som i dag er chefkonsulent med ansvar for fisk og skaldyr hos Landbrug & Fødevarer.
Selvom nogle butikker er ved at komme en smule i omdrejninger med flere sæsonfisk, halter det stadig for mange med tilgængeligheden af fisk og skaldyr i supermarkeder og discountkæder, hvor vi køber 71 procent af vores fisk.
”Forbruget står og falder med tilgængeligheden. Hvis der ikke er fisk, der hvor vi handler, eller de indgår i ugens tilbudsavis med nem inspiration, så glemmer vi at købe dem”, siger Lone Marie Eriksen.
Hun mener desuden også, at der er behov for bedre kommunikation ud til forbrugerne i forhold til, hvilke fisk der findes i havet rundt om Danmark.
“Det er f.eks. de færreste, der ved, at kulmule er en torskefisk med lidt finere kød end sine kusiner i torskefamilien. Det skal kommunikeres bedre ud. For hvis vi får den historie, et lækkert foto og en nem tilberedning oveni købet af fisk i supermarkederne, tør vi godt vove os ud i nye arter – og altså spise flere fisk,” mener Lone Marie Eriksen.
Bryde vaner
Jonas Garly Sørensen, som er kategorichef for fersk fisk i Rema 1000 mener, det handler om at få nedbrudt nogle vaner hos de danske forbrugere. For selv om Rema 1000 har sæsonfisk hver måned og tilmed har lette opskrifter i deres tilbudsavis, er det svært at overbevise danskerne om, at de skal spise mere fisk.
“”Der er stadig en stor barriere, der hedder vaner. Danskerne har ikke fået fisk ind med modermælken, ligesom de har med svinekød, oksekød og fjerkræ – eller som de har i de sydeuropæiske lande. Det er en mere ukendt spise. Man skal have brudt nogle vaner som forbrugere for at få dem til at spise mere fisk”, siger Jonas Garly Sørensen.