Udvidelsen af Hanstholm Havn er ganske godt undervejs, fortalte Niels Clemmensen, direktør for Hanstholm Havn på generalforsamlingen i den lokale fiskeriforening. Igennem hele byggeperioden har det været et mål, at havnen er sejlbar 24/7. Men når det store molehoved skal placeres ude i havet, så kræver det så meget præcision, og at de fartøjer, der skal hjælpe, har råderum. Derfor er det planen, at havnen skal lukkes i 24 timer.
Det bliver dog først til juni måned, fortalte havnedirektøren, der roste fiskeriforeningen og dens medlemmer for samarbejdet. Al information om udvidelsen af havnen går gennem fiskeriforeningen til medlemmerne.
Niels Clemmensen fortalte, at der udlægges bøjer som markeringer. Og dem bør man sejle udenom for der kan ligge store sten underneden, som ikke er synlige.
– Dem skal I ikke sejle henover. Så er det på eget ansvar, hvis I rammer en sten, sagde Niels Clemmensen.
Han nævnte, at næste fixpunkt i projektet er placeringen af molehovedet til juni måned. Og der ventes det, at havnen vil være lukket i 24 timer.
– Det er fordi, der skal lægges ankre ud. Der skal være flere slæbebåde til at lægge den lige der, hvor den skal ligge, sagde Niels Clemmensen.
Det store molehoved måler 22 gange 39 meter, og der er brugt 180 kilometer armeringsjern. Højden på molehovedet er 16,3 meter, hvor de øverste fem meter vil være oven vande.
Molehovedet bygges på Per Aarsleffs elementfabrik Aarsleff BIZ i Świnoujście i Polen, og den knap 7.000 tons tunge konstruktion sejles til Hanstholm.
Nybyggeri
En anden aktivitet på havnen bliver byggeriet af en ny auktionshal. En del af auktionen flyttes over i hal 3 for at gøre plads til, at der på Auktionsgade kan bygges. I forbindelse med flytningen til hal 3, så bliver der lavet en række arbejder omkring kajerne ved Hal 3, forklarede havnedirektøren.
Planen er at hal 1+4 skal bygges sammen, og den gamle terminalbygning på Coastergade skal rives ned indenfor kort tid.
Havnen har også lyttet til fiskerne, da der på trailerpladsen vil blive plads til trawltrækplads.
– Jeg kan kun opfordre til, at man ikke lader dem ligge i al for lang tid, så der er plads til alle, sagde Niels Clemmensen.
Der udlægges bøjer som markeringer. Og dem bør man sejle udenom for der kan ligge store sten underneden, som ikke er synlige.