I Skagen er der godt gang i byggeriet. S 107 Skagerak er klar til fiskeri og to svenske fartøjer er også døbt. Alle er bygget på Karstensens Skibsværft.
Og det glæder Skagen Havn, at både danske og udenlandske rederier ser muligheder og investerer i nye og topmoderne skibe med den nyeste teknologi, der udover at skabe arbejdspladser, supplerer fiskeindustrien i Skagen med råvarer. Det oplyser de på deres hjemmeside.
– Det er rigtig godt for branchen, at fiskere og rederier vælger at investere i nye fartøjer og herigennem er med til at fremtidssikre deres erhverv. Hos Skagen Havn er vi stolte af at vores gode kunder forsat vælger Skagen havn som deres foretrukne landningssted, siger havnedirektør Willy B. Hansen.
Det er det svenske rederi Torönland Fiskeri AB, som ejer 2 af de 3 nybyggede fartøjer. De har fået navnene GG 207 ”Torland” og GG 204 ”Tor-ön”. Med den karakteristiske orange farve er de ganske nemme at få øje på, og flotte ser de ud, når de ligger i forlængelse af hinanden.
De to nye skibe skal fiske brisling i Østersøen samt brisling og tobis i Nordsøen. Desuden skal de fange sild og makrel i Skagerrak og Nordsøen. Scandic Pelagic er aftagere af de fleste sild, mens proteinfisk skal landes hos FF Skagen A/S.
Den tredje nybygning er S 107 ”Skagerak” som er ejet af 3 Skawboer; Jens Christian Bang Andersen, Thomas Kristiansen og Lars Mose. Det 330 bruttotons store skib er den første ståltrawler Karstensens Skibsværft nogensinde har bygget helt fra bunden. Skagerak skal fiske rejer og konsumfisk, der landes i henholdsvis Sverige og Skagen.