Fiskeriårbogen stopper efter 127 år

Efter at have været biblen ombord på ethvert dansk, færøsk og grønlandsk fiskefartøj i mere end 127 år ophører Fiskeriårbogen nu med at udkomme

Fiskeriårbogen har i mere end 127 år leveret alle nødvendige nautiske informationer til fiskere på danske, færøske og grønlandske fiskefartøjer. Fiskeriårbogen 2020 bliver den sidste.

Reduktionen i antallet af fiskefartøjer og den teknologiske udvikling og det dermed faldende salg er årsagen til, at bogen nu stopper.

Forlagschef Camilla Raahauge Kjeldsen fra Weilbach A/S, som har udgivet Fiskeriårbogen udtaler:

– Det er altid trist at lukke en historisk publikation som Fiskeriårbogen, men heldigvis har Weilbach nye digitale løsninger og andre bøger på hylderne, som kan erstatte Fiskeriårbogen.

– Det er helt afgørende for besætningens sikkerhed – og derfor også et lovkrav – at de rette publikationer findes om bord, fortsætter Camilla Raahauge Kjeldsen.

Fra 2021, hvor Fiskeriårbogen ikke længere udkommer, drejer det sig for eksempel om følgende:

  • Afmærkning af danske farvande
  • Radiostationer i skibe
  • De internationale søvejsregler
  • Meddelelse B
  • Meddelelse A
  • Meddelelse E
  • Danske søfartslove
  • NP 164 High Water Dover
  • HO 249 Sight Reduction Tables
  • NP 201, NP 202, NP 281(1), NP 286 (1), NP 286 (2)
  • Signaltavle
  • Redningssignal BRO
  • Redningssignaler BÅD/FLÅDE

Spørgsmål vedrørende ophør af Fiskeriårbogen og erstatningsprodukter kan rettes til Weilbach på publishing@weilbach.com eller på telefon 33 34 35 60.

Skat slår fast: Udenlandske fartøjer skal også betale CO2-afgift

Skat har opdateret sin vejledning om CO2-afgiften og slår her fast, at udenlandske fartøjer i alle tilfælde skal betale CO2-afgift, når de tanker i...

Skat slår fast: Udenlandske fartøjer skal også betale CO2-afgift

Skat har opdateret sin vejledning om CO2-afgiften og slår her fast, at udenlandske fartøjer i...