Den private skibsfart er hårdt ramt af corona- og stiller i vidt omfang planlagte aktiviteter i bero.
Derfor opfordrer den maritime industri nu kommuner og stat til at holde hånden under branchen. Medregner man Forsvarets skibe, drejer det sig om over 150 fartøjer, som for branchen nu kan få meget stor betydning, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime:
– For nogle af de skibe vil det være muligt at fremrykke service, reparationer eller miljøforbedrende tiltag. Både for værfter og for udstyrsproducenter er det helt afgørende, at ordrebogen ikke bliver fuldstændigt tømt. Selv om en opgave ligger nogle måneder fremme i tid, kan den være afgørende for at holde på medarbejderne, og med så stort et antal skibe, bør der være opgaver at sætte i gang, siger Jenny Braat.
Værfter og udstyrsproducenter mærker krisen
Bl.a. På Søby Værft har man fået flere ordrer annulleret og forsøger nu at håndtere corona-situationen ved, at medarbejderne afvikler ferie og afspadsering i størst muligt omfang. Også udstyrsproducenter kan mærke krisen, og håber, at man fra offentlig side kan bidrage til, at branchen kommer bedst muligt gennem corona-krisen. Nogle opgaver berøres mere end andre, men det ukendte tidsperspektiv skaber stor usikkerhed, fortæller Lars Henrik Hejlesen, som er Head of Propulsion, Retrofit & Upgrade hos MAN Energy Solutions i Frederikshavn:
– Så vi vil gerne opfordre til at få set alle offentligt ejede skibe efter i sømmene. Netop nu opstår der ledig kapacitet til for eksempel at forbedre skibene med brændstofbesparende teknologi eller nye grønne løsninger, så det kan både være godt for branchen og godt for miljøet, hvis det offentlige fremrykker ordrer.
Brug for en håndsrækning
Siden corona-krisen for alvor ramte Danmark, har telefonerne glødet hos Danske Maritime. Selv om de politiske tiltag om blandt andet lønkompensation er en tiltrængt håndsrækning, er det langtfra nok, når man ser frem i tid, siger Jenny Braat:
– Der skal vises politisk handlekraft på endnu flere fronter. Mange kommunalt ejede færger er af ældre dato, og rigtig mange af de skibe, vi her taler om, kan gøres mere energieffektive og klima- og miljøvenlige, hvis et byråd, Forsvaret eller en af de andre ejere beslutter sig for at prioritere det. For andre kan det give mening at sende lidt tidligere til service, hvis driften af skibet alligevel er helt eller delvist indstillet, eller at få bygget nye skibe. Det offentlige både kan og bør hjælpe den maritime industri, og det gælder i hele landet.