Kulleren er taget på lejrskole

På Sydfyn har Arla Fonden en MADlejr, hvor de inspirerede ungdommen til at bl.a. at arbejde med og spise mere fisk

I det sydfynske, nærmere bestemt halvøen Helnæs, har Arla Fonden købt en gammel højskole og indrettet den til en lejrskole. Her er madlavning og madmod i højsædet.

Der kan være to klasser ad gangen, hvor de i fem dage selv skal lave al den mad, de skal spise i løbet af opholdet. Her skal eleverne igennem udfordringer, og med nysgerrighed lære om mad og generelt blive fortrolige med at arbejde i et køkken.

Hver onsdag er der fisk på menuen. Fisken er sponsoreret af Danmarks Fiskeriforening, og derfor drog Fiskeri Tidende en tur til det sydfynske for at se, hvordan 6.a og 6.b fra Ejerslykkeskolen i Odense håndterede udfordringen med at filetere og tilberede en kuller.

Ukendt område

Normalt er det eleverne på MADlejren på Helnæs, der er på udebane, når de skal tilberede alle deres måltider selv. Men denne gang var MADguiderne også blevet udfordret, da der normalt bliver leveret fladfisk, men denne onsdag var det kuller, og sådan en har de to undervisere aldrig fileteret før.

– Jeg var nødt til at se en video på YouTube i går for at lære, hvordan man skal filetere sådan en kuller. Jeg kan det da nogenlunde nu efter at have øvet mig her til formiddag, men en professionel ville nok rynke på næsen af mit resultat, griner Lars-Henrik Christensen, der er en af de MADguider, der er tilknyttet den særlige madlejrskole.

Ikke nok med at Lars-Henrik Christensen selv skulle lære at arbejde med kulleren, så stod hans kollega, Alberte Troen i samme båd, så sammen skulle de lære at håndtere fisken. Efterfølgende skulle de stå deres store prøve, når de hver især havde til opgave at lære en folkeskoleklasse, hvordan man fileterer og tilbereder fisken.

Ikke Masterchef

De fleste af eleverne i de to klasser ved, hvad en fisk er, og hvordan den ser ud. Men det var de færreste af dem, der havde regnet med, at de selv skulle ordne sådan en frisk fisk.

– Deres filetering skal ikke nødvendigvis være køn, og den er langt fra perfekt. Slutresultatet må godt være grimt og få fiskerne til at korse sig. Det vigtige er egentlig, at eleverne lærer, hvor maden kommer fra, og hvordan man arbejder med fisk. Det her er ikke Masterchef, hvor alt skal være perfekt og præsenteres rigtigt. Det er en lejrskole for skoleelever, her skal være plads til fejl, forklarer MADguiderne.

Og det ville nok være de færreste af eleverne, der ville kunne få et job med at filetere fisk, når man så på deres forsøg på MADlejren, men de blev tvunget ud af deres comfort zone. Faktisk blev mange af dem så modige, at de kastede sig ud på dybt vand og gik i gang med at filetere fisk nummer to og tre.

Ad er forbudt

Ad er et ord, der på ingen måder er velkomment på MADlejren. Lars-Henrik Christensen forklarer det med, at eleverne kan lide forskellige ting.

– Det kan godt være, at de ikke kan lide det, de andre laver, men de skal ikke sige ad. Eleverne kan sige, at de ikke kan lide det, da det er for surt, salt, bitter, stærkt eller noget tredje, men at sige ad til maden er forbudt her.

Den erfarne madguide fortæller, at ad som ord betragtes som nedgørende, og at det ikke bringer noget godt med sig, at bruge det om andres mad – især ikke, når man er på MADlejr for at lære at tilberede sin egen mad og derefter spise det i fællesskab.

Begejstringen var stor, da eleverne kunne sætte hjemmelavede fiskefrikadeller og friturestegt fisk på bordet til sidst.

Og der blev ikke sagt ad til nogle af retterne – tværtimod.

S-ordfører: Der skal være forretning i at levere mad til danskerne

Radiokanalen P1 satte onsdag eftermiddag fokus på de igangværende forhandlinger om fremtidens fiskeripolitik i Danmark

S-ordfører: Der skal være forretning i at levere mad til danskerne

Radiokanalen P1 satte onsdag eftermiddag fokus på de igangværende forhandlinger om fremtidens fiskeripolitik i Danmark