Hos Nordhavn Power Solutions ser man frem til dette års Danfish-messe.
Det skyldes ikke mindst, at virksomheden i år som noget helt nyt vil fremvise en metanolmotor, hvilket ventes at skabe stor opmærksomhed om standen.
For der er sket så meget med udviklingen af metanolmotorer i løbet af de seneste år, at de nu er blevet et reelt alternativ til de dieselmotorer, som fiskerne har anvendt, siden man i begyndelsen af 1900-tallet begyndte at sætte motorer i fartøjerne.
– Vi glæder os rigtig meget til at få en snak med fiskerne om mulighederne for at sejle på metanol. Det helt afgørende har været at få infrastrukturen på plads. Det har taget noget tid, men nu er vi der, hvor man på samme måde, som man gør det med diesel, kan bestille metanol, når man efter endt fiskeri sejler mod land, og så vide, at der kommer en tankbil og fylder på, siger Jørk Rudolph fra Nordhavn Power Solutions.
– En metanolmotor ligner på mange måder en dieselmotor, men det er klart, at det er en stor beslutning at skifte sin motor. Derfor ser vi meget frem til at vise, hvordan en metanolmotor ser ud, og til at få en snak med fiskerne om, hvordan den fungerer, og om hvad der er af muligheder, siger han.
Nordhavn Power Solutions har blandt andet leveret metanolmotorer til Esvagt, og Jørk Rudolph ser et stort potentiale i metanol inden for fiskeriet.
– De tekniske løsninger er fuldt implementeret, og vi har leveret til skibe i forskellige former, både med direkte mekanisk fremdrift og som metanolelektrisk,siger Jørk Rudolph.
– Det er en løsning, som miljømæssigt er rigtig god, og som også er konkurrencedygtig på bundlinjen, ikke mindst medudsigten til en CO2-afgift, siger han.