Flere eksperter frygter, at regeringens nye plan for havmiljøet vil skubbe det i forvejen skrøbelige havmiljø i Østersøen i en dårligere retning, når der skal bygges på havet. For eksempel broer eller projekter som den kunstige halvø Lynetteholm ved København, skriver DR.
Eksperterne peger nemlig på, at der mangler konkrete formuleringer for, at byggerier på havet skal påvirke havstrømningerne og dermed også havmiljøet mindst muligt. Det kalder man også en nulløsning, og sådan en er der i den nuværende plan fra 2017, men ikke i den nye. En nulløsning handler om at påvirke havmiljøet mindst muligt, når man bygger på havet.
– Miljøforholdene i Østersøen er ikke blevet bedre, og vi ser ind i klimaforandringsproblemer. Så jeg har meget svært ved at se, hvorfor man afviger fra det relativt strikse kriterie, og der er ikke givet nogen forklaring, så vidt jeg kan se, siger Jacob Steen Møller til DR.
Miljøminister vil se nærmere på kritik
Han bakkes op af professor i kystøkologi på DTU Aqua, Karen Timmermann, og Morten Holtegaard Nielsen, der er selvstændig havforsker og oceanograf.
Jacob Steen Møller var leder af de marine miljøundersøgelser for både Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Her lavede man løsninger, så broerne påvirker havmiljøet mindst muligt.
Miljøminister Magnus Heunicke (S) skriver i et skriftligt svar til DR, at når Miljøministeriet er færdige med at gennemgå høringssvar til den nye havplan, vil de vurdere, om nulløsningen skal skrives ind igen, inden planen bliver endelig vedtaget.
Forslag til den nye havplan kan ses på www.havplan.dk