Den islandske skonnert Hildur er blevet udstyret med ny propel fra danske Hundested Propeller. Det har betydet markant lavere brændstofforbrug, øget hastighed og lavere udledning af CO2
Skonnerten tilhører det islandske rederi North Sailing, som siden 1995 har udbudt hvalsafariture for turister i farvandet omkring Island med en flåde bestående 11 træskibe.
Ud over hvalsafari har North Sailing som erklæret målsætning at bevare de gamle skibe, hvis historie ofte er helt unik. Rederiets fartøjer har typisk mellem halvtreds og hundrede år på bagen.
Samtidig med ønsket om at bevare de historiske både er North Sailing målrettet gået efter et så lavt miljøaftryk som muligt. Her har fokus typisk været på udskiftning af motorerne, og dermed er propellerne også kommet i søgelyset.
Da North Sailing udskiftede propellen på Hildur med en ny af slagsen fra danske Hundested Propeller, var der naturligvis en klar forventning om forbedringer. Alligevel kom resultatet som en overraskelse.
Målinger viste nemlig, at brændstofforbruget blev reduceret med 30 procent, skonnerten kunne sejle hurtigere, og samtidig kunne der måles en reduktion af CO2-udledningen på 30 procent.
Hildur blev bygget i den islandske by Akureyri i 1974, og er på 35 bruttotons.
Hundested Propeller er kendt for at udvikle og producere maritime fremdrivningssystemer og specialløsninger, og markedsfører sine produkter globalt.