Danske Rederier: Sæt tempo på produktionen af grønne brændstoffer

Lige som i fiskeriet efterlyser Danske Rederier grønne brændstoffer, hvis de klimaneutrale ambitioner skal blive til virkelighed

De danske rederier er klar til at investere i nye skibe og grønne brændstoffer, men forventer alligevel først at komme til overvejende at sejle på grønne brændstoffer efter 2035.

Det understreger de største danske rederier i en rundspørge. Hvorfor? Mangel på grønne brændstoffer.

– Vi står i en alvorlig situation, hvis vi vil gøre os forhåbninger om, at vores grønne ambitioner om klimaneutral skibsfart i 2050 skal indfries. Vi har ikke tid til at vente meget længere på flere og billigere alternativer til fossile brændsler. Vi har ganske enkelt brug for langt større mængder grønne brændstoffer til at putte i tanken på vores skibe. Alle led i kæden kender alvoren og er klar til at levere. Nu skal vi sammen finde veje for at sikre, at de gode intentioner ikke ender som forblommede ord uden handling, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Danske Rederier har netop lanceret ”10 anbefalinger til at få produktionen af grønne brændstoffer op i gear”. Blandt anbefalingerne er en diplomatisk offensiv for en ambitiøs global regulering, støt­te­o­rd­nin­ger i både Danmark og EU til skibsfartens grønne omstilling, behovet for strategiske partnerskaber om produktionen af grønne brændstoffer og den altafgørende udbygning af vedvarende energi.

Fiskeriet lander overenskomst med 3F

Ansatte på danske fiskefartøjer kan se frem til endnu bedre arbejdsvilkår, efter at DFPO, DPPO og 3F har indgået aftale om en ny 3-årig...

Fiskeriet lander overenskomst med 3F

Ansatte på danske fiskefartøjer kan se frem til endnu bedre arbejdsvilkår, efter at DFPO, DPPO...