Fiskeriforbuddet ved Rømø bliver ophævet fra den 15. august. Og det er godt nyt for fiskerne og deres familier.
Hele sagen begyndte, da Tænketanken HAV fandt nogle gamle forbudsområder, hvorefter Danmarks Naturfredningsforening gik til myndighederne. Og ja, DN var begejstrede for, at forbuddet blev håndhævet. Men den måde at arbejde på bør man tænke over i dag. For det er nemt at være begejstret for et forbud, når andre betaler prisen. På Rømø var det fiskerne, deres familier og deres arbejdspladser, der blev ramt.
Som fiskeriordfører for Dansk Folkeparti tog jeg sagen op i Folketinget den 19. juni. Her spurgte jeg ministeren, om der var en aktuel sikkerhedsrisiko, og om områderne kunne undersøges igen med henblik på at åbne for fiskeriet.
Og jeg var ikke alene. Anni Matthiesen fra Venstre fik ministeren i samråd, Karina Adsbøl fra Danmarksdemokraterne stillede spørgsmål, og Tønder Kommune gik ind i sagen. Men vigtigst af alt, var at fiskerne stod fast.
Nu har Beredskabsstyrelsen så set på sagen igen og inddraget Forsvarskommandoen. Vurderingen er, at risikoen ikke er større end i andre områder, hvor fiskeri er tilladt med en advarsel. Derfor bliver forbuddet ophævet.
Det viser, at det nytter at råbe op, når regler rammer skævt. Og det viser, hvor vigtigt det er at lytte til dem, der bliver ramt, før man klapper i hænderne over et forbud.
Tak til fiskerne og alle, der var med til at få sagen belyst. Nu kan fiskerne på Rømø komme ud og passe deres arbejde igen.