Fisk og skaldyr vækker glæde på de danske middagsborde. Og de må gerne være fra et bæredygtigt fiskeri – altså MSC-certificeret, som over 90 % af dansk fiskeri er.
Det viser en ny undersøgelse foretaget på vegne af MSC, som kortlægger danskernes forbrug af fisk og vores holdninger til bl.a. miljøudfordringer og bæredygtighed. Pris og smag er selvfølgelig vigtige faktorer, når danskerne vælger, hvilke fisk der skal ned i indkøbskurven, men også bæredygtighed sniger sig ind i bevidstheden. 8 ud af 10 siger, at vi skal beskytte havet, så der også er fisk til fremtidige generationer, og 2 ud af 3 mener, at vi kun bør spise fisk fanget af bæredygtigt fiskeri.
– Vi ser en øget bevidsthed omkring bæredygtig fisk og skaldyr og en stigning i antallet af forbrugere, som mener, at vi bør skifte til mere bæredygtige fiskearter. Lidt flere svarer også, at de køber miljømærket fisk og skaldyr i forhold til for 2 år siden, siger Majken Møller, kommunikations- og marketingchef hos MSC i Danmark.
Forbruger og fiskeriers vigtige rolle
Netop MSC og det blå bæredygtighedsmærke er en af de måder, hvorpå forbrugere let kan finde vejen til bæredygtigt fanget fisk.
Videnskaben og NGO’erne er ifølge forbrugerne de mest succesfulde aktører i kampen for at beskytte havet, men de ved også godt, at de også selv har et ansvar. I undersøgelsen er der en markant stigning i antallet af forbrugere, som mener, at forbrugerne samt fiskerierne, detailkæderne og større firmaer spiller en vigtig rolle i at beskytte verdenshavene.
Truslerne for havet er ifølge de adspurgte i undersøgelsen plastaffald (68 procent) og overfiskeri (47 procent), mens hver fjerde forbruger frygter klimaforandringernes påvirkning af havet.
Kend den blå fisk
Samtidig er der sket en positiv udvikling i, hvor mange der kender til MSC. I 2016 svarede 36 procent, at de genkender MSCs logo med den blå fisk, og i årets undersøgelse er tallet steget til 43 procent. Det glæder MSCs Majken Møller:
– Det er rigtig positivt, at mange flere danskere i dag genkender den blå fisk, når de køber ind til aftensmaden, og at de anerkender, at man som forbruger kan gøre en forskel og sikre fisk til fremtidige generationer.
MSC starter i uge 36 en stor landsdækkende kampagne i Danmark med fokus på den blå fisk og bæredygtigt fiskeri.