Tilbagegang i efterårsfiskeriet efter jomfruhummer

De danske fiskere landede færre jomfruhummere i efteråret, end de gjorde i de samme måneder sidste år

Der var tilbagegang i fiskeriet efter jomfruhummer i efterårsmånederne.

I september, oktober og november landede de danske fiskere 995 ton jomfruhummere til en værdi på 65 millioner kroner.

I samme periode sidste år landede de danske fiskere 1.555 ton jomfruhummere til en værdi på 100 millioner kroner.

Det er et fald i landingerne på 26 procent og et fald i landingsværdien på 35 procent. 

Set over hele året er tilbagegangen dog markant mindre.

Siden nytår har de danske fiskere landet 4.285 ton jomfruhummere til en værdi på 275 millioner kroner mod 4.441 ton til en værdi på 309 millioner kroner i samme periode sidste år.

Det giver et fald i landingerne på 4 procent og et fald i landingsværdien på 11 procent. 

Hirtshals er den havn, hvortil de danske fiskere har landet flest jomfruhummere i år.

Herefter følger Skagen, Østerby og Gilleleje.

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han forstår ikke, hvordan myndighederne pludselig håndhæver en regel, han...

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han...

Det er et totalt chok. Vi har fisket rejer i området i 60 år. Og pludselig vil myndighederne håndhæve en bekendtgørelse, som vi aldrig har hørt om