Hanstholm: CO2-afgift gav flere lastbil-landinger

Siden CO2-afgiften har udenlandske fartøjer i stigende grad sejlet i havn i Norge, hvorfra fiskene så bliver kørt til Hanstholm på lastbiler

Foto: Arkiv

I januar har auktionsmester Jesper Kongsted, Hanstholm Fiskeauktion, haft mere travlt med at lege speditør end at sælge fisk.

– Vi har en del udenlandske fartøjer, som plejer at sejle til Hanstholm Havn, men siden CO2-afgiften har de i stigende grad sejlet i havn i Norge, hvorfra fiskene så bliver kørt til Hanstholm på lastbiler. Når de gør det, så er det for at undgå at tanke til 2,25 kroner ekstra, som regeringen har pålagt dem at betale, fortæller Jesper Kongsted.

– Det er tidligt at konkludere på baggrund af en måned med CO2-afgift, men de udenlandske rederier er meget klare i mæglet. De har sagt til os, at de vil se efter alternative havne og salgssteder, tilføjer han.

Og det bekymrer Jesper Kongsted. For selvom lastbillandingerne sikrer, at der har været liv i Hanstholm Fiskeauktion – omend landingerne alligevel gik ned i januar 2025 sammenlignet med 2024 – så påvirker det stadig havnen negativt.

– Der er færre både, og helt konkret betyder det, at vores serviceindustri lider. Vodbindere, elektrikere osv. får mindre at lave, siger Jesper Kongsted.

Fiskeriet i Hanstholm sikrer ca. 1100 arbejdspladser i Thisted Kommune.

Fiskeriet lander overenskomst med 3F

Ansatte på danske fiskefartøjer kan se frem til endnu bedre arbejdsvilkår, efter at DFPO, DPPO og 3F har indgået aftale om en ny 3-årig...

Fiskeriet lander overenskomst med 3F

Ansatte på danske fiskefartøjer kan se frem til endnu bedre arbejdsvilkår, efter at DFPO, DPPO...