Hirtshals Havn har modtaget flest jomfruhummere

Årets første fire måneder har budt på en tilbagegang i landingerne af jomfruhummere fra Skagerrak og på fremgang i landingerne fra Kattegat

De danske fiskere har i årets første fire måneder landet 1.374 ton jomfruhummere til en værdi af 88 millioner kroner.

Det er en tilbagegang sammenlignet med samme periode sidste år, hvor fiskerne landede 1.661 ton til en værdi af 102 millioner kroner.

Det betyder, at fiskerne i gennemsnit har fået 64 kr. pr. kilo i år mod 61 kr. pr. kilo sidste år.

Langt størstedelen er fanget i Skagerrak og Kattegat, hvorfra der er landet henholdsvis 806 ton og 533 ton.

For Skagerrak er det en tilbagegang, mens det for Kattegat er en fremgang.

Hirtshals Havn har med en mængde på 434 ton modtaget flest jomfruhummere i perioden.

Herefter følger Skagen Havn (248 ton), Østerby Havn (175 ton), Gilleleje Havn (172 ton) og Strandby Havn (117 ton).

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han forstår ikke, hvordan myndighederne pludselig håndhæver en regel, han...

Hesterejefisker fra Esbjerg: Det her kan blive døden for os

Søren Timmerby har mistet halvdelen af sin omsætning, fordi han ikke må fiske hesterejer. Han...

Det er et totalt chok. Vi har fisket rejer i området i 60 år. Og pludselig vil myndighederne håndhæve en bekendtgørelse, som vi aldrig har hørt om