Den store lakseterminal på Hirtshals havn skulle have været en god forretning for havnen. Men hvis dispensationen til det norske lakseskib, Norwegian Gannet ikke bliver forlænget, kan det ende med at koste Hirtshals Havn mange penge, skriver Nordjyske.
Terminalen, som er ejet af det norske selskab bag Norwegian Gannet, Hav Line Gruppen, blev indviet med pomp og pragt torsdag den 23. maj 2019
Men nu risikerer den store lakseterminal på kajen i Hirtshals i stedet at koste havnen dyrt. For som det ser ud nu, så må selskabet fra 1. juli i år ikke længere slagte laks om bord på fartøjet fra de vestnorske laksefarme på vej til terminalen i Hirtshals.
De norske myndigheder har sagt nej til at forlænge dispensationen fra lovgivningen om, at al norsk laks, der skal sendes ud af landet, skal kvalitetskontrolleres på land i Norge.
Dermed ser det ud til, at både Norwegian Gannet samt terminalen på havnen i Hirtshals kommer til at mangle fisk fra den 1. juli i år.
-Hvis det sker, og der ikke kommer laks ned, så er det en alvorlig sag for Hirtshals Havn, siger Arne Boelt, (S), borgmester i Hjørring Kommune og næstformand for Hirtshals Havn til Nordjyske.
Milliontab
Han henviser til, at det norske firma, ud over at betale leje, betaler Hirtshals Havn en afgift for hver ton laks, skibet Norwegian Gannet losser i havnen.
-Det er mange millioner, vi kommer til at gå glip af i forhold til mistede indtægter ind over havnen, hvis denne her tilladelse ikke kommer.
Dertil kommer, at Hirtshals Havn har lavet flere investeringer for at imødekomme det norske selskabs krav.
-De skulle ligge kajnært, bassinet skulle gøres dybere, og de skulle kunne pumpe laks direkte ind i fabrikken.