Lad os sammen bane vejen for maritime iværksættere

Tre forskellige dele af den maritime branche kommer nu med en fælles opfordring til at bane vejen for flere maritime iværksættere

Hvis man vælger at kvitte sit job for at blive iværksætter, spiller økonomien helt indlysende en rolle.

Derfor har Den Danske Maritime Fond netop lanceret en ny erhvervspulje, hvor iværksættere kan søge risikovillig kapital for at komme i gang. Over de næste to år stiller Den Danske Maritime Fond 30 mio. kr. til rådighed, og fonden tilbyder lån på op til 50 procent af projektets budget til 0 procent i rente, hvilket er vilkår, som de færreste andre finansieringskilder kan matche.

Dermed vælger Den Danske Maritime Fond, som en af de eneste fonde, at støtte projekter på et langt tidligere stadie end det ’minimum viable product’-niveau, som typisk er forudsætningen for et lån. Et særdeles nødvendigt nybrud, mener fondens direktør Lotte G. Lundberg:

– Vi er villige til at sætte hånden på kogepladen sammen med iværksættere, som har mod på innovation indenfor shipping og maritim industri, og vi sigter imod ikke blot at tiltrække nye og endnu flere projekter i vores egen branche, men også fra andre sektorer, hvor der måske er start-up initiativer, der kunne applikeres til det maritime. Hvis ikke nogen tør stå klar med risikovillig kapital på de helt tidlige stadier, bremser vi jo mulighederne for at skabe nye virksomheder. Det er så også klart, at når man medfinansierer på så tidlige stadier, som vi gør, så betyder det også, at nogle af de virksomheder, vi støtter, ikke kommer til at klare den. Til gengæld er der enorme upsidemuligheder, når en virksomhed lykkes og får vinger, siger Lotte G. Lundberg.

Ud af de 200 projekter, som Den Danske Maritime Fond over de seneste 17 år har hjulpet, er knapt halvdelen stadig aktive. Så i fonden er man optimistiske og ser frem at modtage ansøgninger i slutningen af januar og i de tre efterfølgende runder i april, august og oktober.

Når man er hoppet fra ti-meter vippen

At være iværksætter kan dog for nogle være en ensom rejse, og det valgte Danske Maritime for en årrække at gøre noget ved, da man skiftede adresse og fik flere kvadratmeter. Som den eneste danske brancheorganisation tilbyder Danske Maritime sine iværksættermedlemmer, at de kan leje kontorplads i huset og dermed have organisationens faglige eksperter indenfor rækkevidde. Samtidig bliver man en del af huset i det hele taget, så man kan også kan få sig en uformel sludder i frokostpausen.

For som iværksætter opstår der mange spørgsmål, og det kræver langt mere en blot en god idé at lykkes som selvstændig. Derfor kan løbende rådgivning fra specialister med dyb maritim indsigt være af stor betydning, og over årene har Danske Maritime været i tæt dialog med sine iværksættermedlemmer – også de som har til huse andre steder i landet.

For Jenny Braat, som er Danske Maritimes administrerende direktør, drejer tilbuddet sig helt grundlæggende om at tage et fælles ansvar for, at iværksættere får de bedst mulige forudsætninger for at lykkes. Og samtidig er innovation helt afgørende for branchens fortsatte gode udvikling:

– Helt grundlæggende så lever vi jo i den maritime industri og branchen i det hele taget af den gode idé og de meget høje kompetencer, som folk i branchen besidder. Netop nu er det mere vigtigt end nogensinde, fordi vi de sidste to år har kæmpet med en alvorlig global krise. Nu skal vi ovenpå igen og godt videre, hvilket – ikke mindst indenfor grøn omstilling – også handler om at komme først med nye stærke løsninger til verdensmarkedet. Desværre ser det ud til, at krisen har gjort nogle nervøse for at tage springet som selvstændig, men jeg håber meget, at både det økonomiske initiativ fra Den Danske Maritime Fond og al den øvrige gode vejledning, som iværksættere kan få, vil få flere dygtige folk til at blive maritime iværksættere, siger Jenny Braat.

Klar til at svømme i mål

Dernæst er der den videre færd, for når en idé begynder at ligne noget, kan samarbejde med etablerede virksomheder ligeledes være vigtigt. Netop dette omfavner man i ShippingLab, som i en stribe projekter arbejder med såvel grøn omstilling som autonomi og digitalisering. Her har flere iværksættere fået mulighed for at få trykprøvet deres produkt, fortæller projektdirektør Magnus Gary:

– Et eksempel er MASH Energy, hvor et par kvikke gutter med DTU-baggrund kastede sig ud i at producere biofuel udvundet af skaller fra cashewnødder i udviklingslande. Et restprodukt som fås i rigelige mængder, men vejen til at gøre produktet brugbart og skalérbart er kringlet, og samarbejdet i ShippingLab er helt afgørende. Alfa Laval sagde ja til at teste, og DFDS har både valgt at investere i projektet og står klar med en færge den dag, hvor brændstoffet er klar, så der er alle chancer for at lykkes. Samtidig oplever vi, at de etablerede virksomheder netop efterlyser nye idéer og gerne bidrager med både viden og investeringer, hvis en iværksætter har fat i noget spændende. Dette er også med til at afklare, om idéen holder vand og – ikke mindst – om den kan gøres kommercielt bæredygtig, så der er stor gensidig inspiration i disse samarbejder, fortæller Magnus Gary. 

Så den fælles opfordring er:

  • Spring ud i det, hvis du drømmer om at blive iværksætter. Der er både økonomisk og erfaringsmæssig opbakning at hente, og måske er det dig, der ender som en af morgendagens maritime succeshistorier.
  • Og til de etablerede virksomheder: Tænk over, hvordan I kan hjælpe iværksættere godt på vej. Nogle gør allerede meget, men der er brug for flere erfarne medspillere, og hele branchen har brug for dygtige iværksættere, så Danmark fortsat kan være et af de mest innovative maritime lande i verden.