Flere sild på frokostbordet

Salget af sild er steget, men det er fortsat svært at få de unge til at spise sild

Arkivfoto

Under de sidste to års corona-pandemi er salget af sild – marineret, karry og dild – steget. Og det er første gang siden 2010, viser en analyse fra Coop, som netmediet Fødevarewatch har kigget nærmere på.

Ifølge tal fra Coop Analyse lå salget af sild i 2019 på indeks 64 set i forhold til 2010, mens det nu ligger i indeks 80.

Corona-pandemien og hjemmearbejde har betydet, at flere har fået frokosten hjemme i stedet for på arbejdspladsen de sidste to år. Det har ifølge Coop skubbet til danskernes frokostvaner.

Det er dog fortsat i langt overvejende grad de midaldrende eller ældre danskere, der putter sild i indkøbskurven. Antallet af danskere på 55 eller ældre, der spiser sild i forhold til yngre danskere på 18-34, er mere end fem gange så højt. 

Så skal silden fortsat være en del af frokostbordet i fremtiden, så skal de unge med om bord.

50 fiskere tænder frivilligt kameraerne

Ny ordning med kameraovervågning af fiskeriet i Kattegat møder opbakning blandt fiskerne. Det viser med al tydelighed, at frivillige aftaler er vejen frem, påpeger...

50 fiskere tænder frivilligt kameraerne

Ny ordning med kameraovervågning af fiskeriet i Kattegat møder opbakning blandt fiskerne. Det viser med...