En fiskekutter sejler på diesel.
Sådan har det været, siden man i begyndelsen af 1900-tallet begyndte at sætte motorer i fartøjerne.
Men sådan behøver det ikke længere at være, lyder det fra Jørk Rudolph, der er salgsdirektør i Nordhavn Power Solutions.
Han fortæller, at der er sket rigtig meget inden for udviklingen af metanolmotorer i løbet af de seneste år, og at infrastrukturen er kommet på plads, så det nu er lige så nemt at få tanket sit fartøj op med metanol, som det er at få det tanket op med diesel.
– Vi er nået derhen, hvor man på samme måde, som man gør det med diesel, kan bestille metanol, når man efter endt fiskeri sejler mod land, og så vide, at der kommer en tankbil og fylder på. Det har taget noget tid at få den infrastruktur på plads, men det er den nu, siger Jørk Rudolph.
Metanolen kan bl.a. købes hos firmaet Bunker One, og herfra er meldingen, at der ikke kommer til at mangle metanol i Danmark.
– De tekniske løsninger er også fuldt implementeret, og dem har vi solgt ind til skibe i forskellige former, både med direkte mekanisk fremdrift og som metanol-elektrisk, siger han.
Det betyder ikke, at det for alle fiskere er realistisk at gå fra diesel til metanol, men for mange fiskere vil det give god mening, mener Jørk Rudolph.
For meget små fartøjer vil det næppe være praktisk muligt, idet der skal afsættes mere plads til tankkapaciteten, når man sejler på metanol, end når man sejler på diesel.
Og for fartøjer med en meget begrænsetsejl tid vil det næppe heller kunne svare sig. Men hvis man har pladsen, og motoren alligevel skal skiftes ud, eller hvis man overvejer at bygge nyt fartøj, så kan det give god mening at have metanolmed i sine overvejelser.
– Det er en løsning, som miljømæssigt er rigtig god, og som også er konkurrencedygtig på bundlinjen, ikke mindst med udsigten til en CO2-afgift, siger Jørk Rudolph.