Hanstholm Havn indgår samarbejdsaftale med Integrated Wind Solutions

Fra februar 2024 får Hanstholm Havn en rolle som fast tilknytningshavn for seks kommende skibe, der skal servicere offshore havvindmølleparker

Foto. Hanstholm Havn

Snart vil et samarbejde mellem Hanstholm Havn og koncernen Integrated Wind Solutions (IWS) skabe ny aktivitet i havnen. Selskabet er børsnoteret i Norge og har hele seks specialbyggede fartøjer i ordrebogen, hvoraf det første netop er ankommet til Hanstholm Havn.

Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havn, der ser et stort potentiale i projekter for grøn omstilling og derfor tror på, at aftalen kan være et afsæt til flere spændende opgaver i relation til blandt andet havvind i Nordsøen.

Første skib ankommet til Hanstholm

Det første af i alt seks serviceskibe fra IWS Fleet anløb Hanstholm fredag morgen. Skibet, der bærer navnet ’IWS Skywalker’, vil den kommende tid blive klargjort og døbt i Hanstholm Havn, hvorefter det er klar til at sætte kurs mod serviceopgaver på Europas største havvindmøllepark på Dogger Bank.

’IWS Skywalker’ afgik i slutningen af december fra det kinesiske skibsværft CMHI Haimen Shipyard, hvor det netop er bygget færdig. De øvrige fem IWS-skibe er efter planen sejlklare fra værftet i Kina inden for et par år – og bliver leveret løbende.

Alle seks IWS-skibe skal efter planen lejes ud til service- og vedligeholdelsesopgaver ved offshore havvindmølleparker rundt i Europa. De er alle hybridskibe af typen ’Walk-to-Work’, der er specialbyggede til effektive offshore-operationer. Ombord har hvert skib en indbygget gangbro, der kan agere serviceplatform på havet ved at skabe forbindelse mellem skib og mølle så serviceteknikere kan bevæge sig sikkert mellem skib og mølle.

Hanstholm som tilknytningshavn

Rollen for Hanstholm Havn er at stå klar som fast tilknytningshavn, når de seks IWS-skibene skal have udført serviceopgaver ombord eller mobiliseres til nye opgaver ved offshore havvindmølleparker på det europæiske marked. Her kigger IWS især mod UK, Tyskland, Frankrig, Polen og Danmark, hvor koncernen finder Hanstholm interessant på grund af sin strategiske plassering og umiddelbare nærhed.

At Hanstholm er interessant for IWS-koncernen begrunder direktør i IWS Services A/S, Jesper Uhre Larsen desuden med havnens fleksibilitet, adgang til grøn strøm og områdets mange servicevirksomheder:

–  Det vigtigste for et samarbejde mellem IWS og Hanstholm Havn er den fleksibilitet, som havnen kan tilbyde, og som gør det muligt at udvide vores aktiviteter i takt med leveringen af vores flåde og de serviceprojekter, der kommer til. Her spiller de mange virksomheder på og omkring havnen også en rolle, da de har potentiale til at indgå i mobilisering og planlægning af større drift- og vedligeholdelsesopgaver for IWS.

– Derudover er det også et vigtigt parameter, at havnen kan levere grøn strøm til vores skibe, fordi IWS udelukkende beskæftiger sig med aktiviteter, der omhandler vedvarende energi, ligesom de seks skibe i IWS-flåden alle bliver hybridskibe, der kan sejle på strøm.

Samarbejde matcher havnens profil

Aftalen med IWS har stor betydning for Hanstholm Havns udvikling, hvor fiskeriet i stigende grad ventes at få følgeskab af projekter inden for gods og grøn omstilling:

– Vi er meget glade for den interesse, som IWS viser havnen. Det vidner om, at Hanstholm Havns udbyggede rammer og geografiske placering er interessant for vindindustrien. Det er derfor også vigtigt, at vi er skarpe på, hvordan vi bedst kan opfylde industriens behov. Vi har en ambition om at være leveringsdygtige i lokalproduceret grøn strøm, ligesom vi løbende udvikler vores faciliteter på havnen. Det her er et vigtigt skridt i udviklingen af et kraftcenter for Offshore Wind i Hanstholm Havn – siger Havnechef Søren Zohnesen

Også borgmester i Thisted Kommune, Niels Jørgen Pedersen, er meget forventningsfuld over, hvilke havneaktiviteter aftalen med IWS kan være startskuddet til:

– Hanstholm Havn rummer uden tvivl et stort potentiale, når vi taler projekter for grøn omstilling, hvilket aftalen med IWS kun bekræfter. Vi oplever lige nu en stor bevågenhed, hvor mange muligheder kan være med til at forme en spændende fremtid for havnen. 

Debatindlæg: Et trawlforbud giver ikke flere fisk i havet

I et debatindlæg i Altinget har biolog og teamleder i Danmarks Fiskeriforening Henrik Lund i en kommentar til Alexander Holm, kendt fra Den Dyriske...

Debatindlæg: Et trawlforbud giver ikke flere fisk i havet

I et debatindlæg i Altinget har biolog og teamleder i Danmarks Fiskeriforening Henrik Lund i...