Det ikke tilladt at fange stenbider i 2026. Hvis du alligevel fanger én, og den har et mærke, beder DTU Aqua om, at du tager et billede af den og sender ind. Fanger du en død stenbider, skal du fryse den ned og kontakte DTU Aqua for afhentning. Få mere info her.
Både erhvervs- og lystfiskeri efter stenbider har været lukket siden 2025.
DTU forventer, at der går flere år, før fiskeriet kan genoptages, og i den proces er hjælpen fra fiskerne helt afgørende, fortæller forsker Ole Henriksen fra DTU Aqua:
– Det er ultimativt vigtigt, at fiskerne indberetter stenbideren, når de fanger én, fordi vi ikke ved så meget om den skandinaviske stenbider. Vi er for eksempel i tvivl om hvor mange gange, den kommer tilbage og gyder. Det kan fiskernes indberetninger blandt andet give os viden om. Og det betyder, at vi kan få en bedre forvaltning op at stå.