Som fisker i Karrebæksminde kender jeg Smålandsfarvandet som min egen bukselomme. Og jeg deler sådan set den drøm, som Magnus Heunicke (S) har for farvandet – at det skal være fyldt med sandbanker, rev og fisk.
Det har vi fiskere og beboere omkring Smålandsfarvandet råbt op om i årtier. Der har nemlig i den grad været brug for handling, men ingen har lyttet. Først nu vågner politikerne; alt for sent.
Politikerne har mildest talt sovet i timen, for fiskene er forsvundet. De sandbanker, som Magnus Heunicke efterlyser, ER suget væk. I årevis har man lukket øjnene for konsekvenserne ved sand- og ralsugning, dumpninger af havneslam og sæl og skarv. Og ikke at forglemme de mange udledninger af miljøfarlige stoffer fra bl.a. IWS (det tidligere RGS Nordic) ved Stigsnæs, som Magnus Heunicke selv har blåstemplet.
Der bliver stadig hentet det ene læs sand efter det andet, og IWS fortsætter også deres udledninger. Så hvad med at starte her? Men det gør Magnus Heunicke ikke, for han har først og fremmest øjnene rettet mod bundtrawlsfiskeriet.
Og det undrer mig. For det første har der mig bekendt ikke været trawlet i Smålandsfarvandet i 40 år. Tager vi hele Bælthavet og Østersøen, som Magnus Heunicke og regeringen ønsker et trawlforbud i, blev der ca. trawlet på 5 procent af havarealet i 2022.
Tallene kommer fra DTU Aqua, der sådan set også har påpeget, at et trawlforbud ikke løser Bælthavets udfordringer. Ifølge Fiskerikommissionen er det ikke en god ide at lukke hele området for trawlfiskeri, da det koster vigtige lokale arbejdspladser og liv i de små havne.
Jo, fiskeriet påvirker – som al anden fødevareproduktion – naturen, men det ødelægger ikke al liv. Forskningen siger, at i gennemsnit påvirkes seks procent af de levende organismer ved et træk med et trawl. 94 procent er altså upåvirkede. Der er desuden store områder i Danmark, hvor havbunden ikke har været berørt af fiskeri, og alligevel har det ikke ført til en fremblomstring af arter og biodiversitet.
Med andre ord, så er det alt for let bare at gøre fiskeriet til syndebuk. Jeg ville ønske, at miljøministeren i stedet ville tage fat på de reelle udfordringer sammen med os. Vi vil gerne være med til at finde løsninger, der sikrer Smålandsfarvandet såvel som alle danske farvande.
Der er varslet et borgermøde om en nationalpark i Smålandsfarvandet, og vi håber, at Magnus Heunicke kommer med. Så vi kan vise ham, hvordan fiskeriet rent faktisk foregår, og hvordan farvandet ser ud. Vi er trods alt på havet hver dag.