Fisk skal fanges med elektriske fartøjer

Fremtiden er eldrift, lød det på minikonference i Hirtshals, hvor rentable ombygninger af fiskeskibe til el- og batteridrift var på dagsorden
af René Dandanell
25 Mar 2019

Der er fokus på fremtidens fremdrift, ikke kun på land tales der om eldrevne biler, også til søs er udviklingen i gang. Derfor lagde Nordsøen Forskerpark også rammen til en minikonference i torsdags med titlen: Rentable ombygninger af fiskeskibe til el- og batteridrift.

Det er især det kystnære fiskeri, der i første omgang er tænkt som dem, hvor ”revolutionen” starter. Derfor var den norske værftsejer, Erik Jantzen, fra Selfa Artic AS, også inviteret til Hirtshals for at fortælle om værftets erfaringer. Værftet begyndte for 5-6 år siden udviklingen af et eldrevet hybridfartøj for fiskeriet, og i 2017 præsenterede de ”verdens første elektrisk drevne fiskefartøj”. Det var den 10,99 meter lange fartøj ”Karoline”.

Erik Jantzen fortalte på Minikonferencen, at værftet nu udelukkende vil satse på at producere eldrevne fiskefartøjer. Og selvom fartøjet er bygget med dieseldrift, så kan det bygges om.

- En ombygning fra konventionel dieseldrift til hybriddrift kan nemt betales alene ved energibesparelsen, fortalte Erik Jantzen.

Han vurderede, at et nybygget fiskefartøj med hybridteknologien vil koste cirka 1,5 mio. kr. mere end et traditionelt fiskefartøj på diesel. Men besparelsen vil komme i form af det lavere energiforbrug.

Og teknikken vinder hastigt frem. Ombord på en række skandinaviske færger er eldrift blevet en hverdagsting, og på Ærø er en nyt eldreven færge undervejs.  

- Teknologi-udviklingen går meget hurtigt på området. Batterier bliver cirka 10 procent lettere, 10 procent mindre og 10 procent billigere om året, sagde senior salgschef John Wind fra Danfoss Editron.

Hold øje med udviklingen

Også Erik Møller, maritim konsulent hos Marcod, fortæller, at det er værd at overveje. Især hvis man tænker lidt frem i tiden. Og selvom omkostningen i dag sammenlignet med traditionel drift er større, så er det ikke sikkert den lige så stor, når fartøjet skal bygges.

- Tallene kan se anderledes ud både med hensyn til vægt, rumfang og pris, fortæller han og nævner et eksempel fra et færgebyggeri, hvor tallene blev gunstigere og gunstigere i løbet af de halvandet år, det tog at tegne den nye færge. Så selvom det umiddelbart ser ufordelagtigt ud, så hold øjne og ører åbne, lyder rådet.

Minikonferencen var et tilløbsstykke. Således kom der flere end planlagt, og Erik Møller fortæller, at det er tanken måske at følge på med endnu en konference om emnet.

Hvem stod bag

Bag minikonferencen stod Martime Network Frederikshavn, som arbejder med retrofit, herunder ombygningsmuligheder og forretninger, ny teknologi osv. I samarbejde med Transportens Innovationsnetværk og Marcod, Maritimt Center for Optimering og Drift.

Læs mere om:

Flere Nyheder