Det går op og ned i fiskeriet.
I 2022 gik det ned.
For det første var kvoterne på en række vigtige arter meget små, og samtidig steg fiskernes udgifter til brændstof voldsomt efter russernes invasion af Ukraine.
På ganske kort tid steg prisen for en liter marinediesel fra cirka 5 kroner per liter til mere end 9 kroner per liter.
I år ser tingene noget lysere ud for dansk fiskeri, konstaterer Jan Ulsø Madsen, der er adm. direktør i Vestjysk Bank.
Han hæfter sig især ved, at de erstatninger for tabte kvoter i forbindelse med Brexit, som fiskerne har været stillet i udsigt, langt om længe er ved at blive udbetalt.
– Det betyder meget, og generelt tror jeg, fiskerne er nogenlunde tilfredse. Det er min fornemmelse, siger Jan Ulsø Madsen og tilføjer, at mange fiskere har brugt Brexiterstatningen til at nedbringe gæld.
– Det, tror jeg, er en klog beslutning, for det gør, at de står mere sikkert fremadrettet. Vi kommer heller ikke udenom, at renten er steget en del det seneste års tid, og det kan fiskerne selvfølgelig også mærke, for inden for fiskeriet har man ikke mulighed for at optage realkreditlignende lån med fast rente, siger han.
På fiskeriets vegne glæder han sig også over, at fiskerne i år har fået lov til at fange flere fisk i både Nordsøen og i Skagerrak, end de havde lov til sidste år, ligesom dieselpriserne også er faldet noget tilbage siden toppen sidste sommer.
Jan Ulsø Madsen forventer, at den grønne omstilling kommer til at fylde meget i fiskeriet i de kommende år, og her er Vestjysk Bank klar til at hjælpe fiskerne, understreger han.
– Den grønne omstilling fylder mere og mere. Det skal vi også vænne os til som bank. Jeg er ret overbevist om, at der vil være fiskere, som får behov for vores hjælp i den forbindelse, og det er vi helt indstillet på, siger Jan Ulsø Madsen.